Fejl på Volvos nye elbil EX30 kan få speedometeret til at forsvinde. Volvo er i gang med at rette fejlen via opdateringer af 72.000 biler.
Blot fem måneder efter at Volvo begyndte at levere mærkets nyeste elbil til sine kunder, må Volvo lave en såkaldt tilbagekaldelses-aktion på sin nye bestseller.
Volvo EX30 har en fejl, der kan få bilens centrale betjeningsskærm til at ’gå i sort’. Eller mere præcist vise et testbillede, når bilen startes. Problemet er, at skærmen i EX30 – som vi kender det fra Tesla – styrer stort set alle funktioner i bilen. Det er også her, at bilens speedometer er placeret, og dermed er der tale om et sikkerhedsproblem.
Samtlige Volvo EX30 skal have rettet fejlen – det er næsten 72.000 biler. Omkring halvdelen er allerede leveret til kunder, resten er produceret og på vej til kunder. EX30 er siden lanceringen i januar blevet et salgshit for Volvo, og er p.t. blandt de bedst sælgende elbiler i Europa. Også i Danmark har Volvos mindste model fået en varm velkomst. Siden lanceringen er der solgt flere end 1.500 EX30 herhjemme, og i sidste måned var den Danmarks tredje mest solgte bil.
Fejl rettes ’over-the-air’
Ifølge den danske Volvo-importørs PR-manager Rikke Aagaard Petersen, vil fejlen blive rettet via en ’over-the-air’ opdatering af bilens software. Ejerne behøver altså køre deres EX30 på værksted.
”Vi er i gang med at rulle opdateringen ud – nogle kunder har allerede fået den. Ejerne vil kunne se på bilens skærm, at der er en opdatering tilgængelig, og at opdateringen vil rette denne fejl. Herefter bestemmer ejeren selv, hvornår opdateringen skal udføres – f.eks. når bilen står stille om natten.”
Ifølge Rikke Aagaard Petersen er det ikke alle EX30, der er ramt af fejl. Hun ved dog ikke, hvornår alle EX30 vil være gennem den nødvendige opdatering af softwaren.
Gør-det-selv løsning
I Tyskland har alle EX30-ejere modtaget et brev fra Volvo, der både forklarer, at skærmen kan ’gå i sort’ med et testbillede – og hvordan man selv kan få testbilledet til at forsvinde. Ifølge brevet til de tyske kunder skal man stoppe bilen, aktivere p-bremsen og genstarte skærmen, mens man samtidig holder begge knapper i rattet nede i 15 sekunder. Herefter vil systemet genstarte og testbilledet blive afløst af et Volvo-logo på skærmen. Herefter skulle skærmen fungere igen.
Det kræver dog den førnævnte over-the-air opdatering at få rettet fejlen, så den ikke kommer igen.
Volvo EX30 er ikke den første, moderne bil, der har problemer med softwaren. Et meget omtalt eksempel var VW’s lancering af elbilen ID.3 i 2019. Softwaren var ikke færdigudviklet, og de første biler blev sendt på markedet med fejl og manglende funktioner. Flere ejere klagede over massive problemer, herunder at skærmen kunne gå i sort under kørsel.
VW har siden fået rettet fejlene med trådløse opdateringer, mens også ny soft- og hardware i nyere udgaver af ID.3.