Volvo har udviklet en ny sikkerhedssele, der på et splitsekund tager højde for din størrelse, vægt, kropsform og siddeposition i et uheld.
Volvo, der opfandt sikkerhedsselen, genopfinder selen med ny teknologi.
Ved at trække på data fra moderne bilers overvågning af kabinen og omgivelserne, har Volvo udviklet en såkaldt adaptiv sikkerhedssele. Selen kan på et splitsekund tage højde for din vægt, størrelse, kropsform og siddeposition, hvis uheldet er ude, og du rammes af et andet køretøj.
For eksempel vil en større person i en alvorlig kollision få en højere seleindstilling for at reducere risikoen for hovedskader. Mens en mindre person i en mildere ulykke vil opleve at få en lavere seleindstilling for at reducere risikoen for brud på ribben.
Lynhurtig justering
Det hele sker på millisekunder baseret på data fra et væld af udvendige, indvendige og kollisionssensorer. Bilen analyserer lynhurtigt de unikke forhold ved et sammenstød som retning, hastighed og passagerens kropsholdning. Herefter vælger systemet den mest hensigtsmæssige indstilling af sikkerhedsselen.

I dag bruger moderne sikkerhedsseler trinvise, mekaniske belastningsbegrænsere til at kontrollere, hvor meget kraft sikkerhedsselen udøver på menneskekroppen under en kollision. Volvos nye sikkerhedssele øger antallet af disse trin, hvilket gør det muligt at skræddersy ydeevnen til den enkelte situation og person.
Lærer hele tiden
“Verdens første multiadaptive sikkerhedssele er endnu en milepæl for bilsikkerheden og et godt eksempel på, hvordan vi udnytter realtidsdata med ambitionen om at hjælpe med at redde millioner af liv. Den markerer en stor opgradering af den moderne trepunktssele, en Volvo-opfindelse, der blev introduceret i 1959, og som anslås at have reddet over en million liv,” siger Åsa Haglund, leder af Volvo Cars Safety Centre.
Selen bliver endda bedre med tiden. Efterhånden som Volvo indsamler flere sikkerhedsdata, forbedrer bilen sin forståelse af passagererne, uheldsscenarier og reaktionsstrategier.
Den nye multiadaptive sikkerhedssele bliver løbende forbedret med over-the-air-opdateringer, så den hele tiden bliver bedre til at arbejde sammen med airbags og førerassistentsystemer.
Volvo er klar med den adaptive sikkerhedssele næste år. Den kommende nye og fuldt elektriske XC60, bliver den første Volvo med den nye sele-teknologi. Herefter vil den adaptive sikkerhedssele sprede sig til flere modeller.
3 facts om sikkerhedsseler
Det var Volvo-ingeniøren Nils Bohlin, som i 1959 opfandt trepunktsselen.
Volvo valgte at frigive patentet på trepunktsselen, så den blev gjort frit tilgængelig for alle bilproducenter.
Det anslås, at trepunktsselen har reddet over en million liv og mindsket graden af skader i flere millioner tilfælde.