VW indkalder de første biler med ‘snydechip’ i januar. Modeller med 1,6 liters TDI skal have nye dele og kan først være ‘rene’ igen i slutningen af 2016
Knapt 91.000 danske VW-ejere med skandaleramte dieselmotorer skal væbne sig med tålmodighed: Der kan gå op til et år, før de atter kører rundt i en bil, der lever op til miljøkravene.
Det er VW selv, der nu fremlægger den længe ventede plan for, hvordan fabrikken vil løse den største skandale i firmaets historie: Den såkaldte ‘dieselgate’, hvor VW har erkendt, at man ved hjælp af manipulerende software har kunnet opfylde miljøkrav til udstødningen, men i virkelig trafik har udledt op til 40 gange de tilladte skadestoffer.
Mellem 9,5 og 11 millioner folkevogne med 1,2, 1,6 og 2,0 liters dieselmotor kører rundt med ‘snydechippen’. Ifølge VW’s nye topchef Matthias Müller skal de første ejere en tur på værksted med deres biler i løbet af januar.
Herhjemme bliver danske VW-ejere kontaktet direkte af importøren, oplyser VW Danmarks pressechef, Søs Righolt, til finans.dk.
VW i Tyskland regner med, at dieselmotorerne på 2,0 liter kan nøjes med en softwareopdatering. Derefter skulle motorerne kunne overholde de gældende miljøkrav. Hvad det betyder for motorernes præstationer – antal hestekræfter og brændstofforbrug – vides endnu ikke.
1,6 TDI skal have nye dele
For ejerne af VW’s udbredte 1,6 liters TDI-motor, er der endnu flere ubesvarede spørgsmål. Ifølge Matthias Müller skal der formentlig mere end blot en softwareopdatering til. Müller taler om udskiftning af bl.a. indsprøjtningsdyser og katalysator. Disse dele skal først produceres, og derfor forventer VW først at kunne indkalde disse biler om et års tid.
For ejere af disse modeller rejser det flere ubehagelige spørgsmål:
- Hvordan vil motoren fungere efter så omfattende, tekniske forandringer?
- Vil det påvirke bilens værdi på brugtmarkedet?
- Og vil det overhovedet være muligt at sælge bilen – før og efter udbedringen?
VW lover, at ejere vil blive holdt skadesfri og har i første omgang afsat knapt 50 milliarder kroner til at betale for de enorme omkostninger, som ‘dieselgate’ pålægger firmaet.
De reelle omkostninger kan vise sig at blive endnu større. Eksperter og analytikere vurderer, at de samlede udgifter til udbedring af snydechippen, sagsanlæg og en nedgang i salget kan ende med at koste op mod 400 milliarder kroner.
VW er da også i færd med at konsolidere koncernens velpolstrede pengetank. I første omgang ønsker firmaet ikke at reducere den 600.000 mand store arbejdsstyrke, men har i stedet planer om at spare andre steder. Ifølge tyske medier kan det betyde, at VW-koncernen dropper kostbare prestigeprojekter. I farezonen er nye udgaver af supersportsvognen Bugatti Veyron, limousinen VW Phaeton og VW’s engagement i bundesliga-klubben Wolfsburg, der bl.a. har danske Nicklas Bendtner på lønningslisten.
Læs også: VW-skandalen – facts & overblik