Ingen skjulte, indfældede dørhåndtag hos VW. Chefen lover at udstyre alle modeller med rigtige dørhåndtag, der gør det nemt at åbne dørene.
Mens kinesiske myndigheder forbereder et forbud mod skjulte dørhåndtag og amerikanske myndigheder undersøger den samme type håndtag i Teslaer for mulige fejl, kommer VW med et klart budskab: Fremtidens VW-modeller får helt almindelige håndtag, der er nemme at gribe fat om og altid virker, uanset om der er strøm på bilen eller ej.
Ordene kommer fra VW-chefen Thomas Schäfer i et interview med Deutsche Welle. Her byder Schäfer ind med sin holdning til den aktuelle debat om skjulte dørhåndtag på især moderne elbiler. En designtrend, der har vundet indpas, fordi den gør bilerne mere vindglatte og dermed øger rækkevidden.
Har lyttet til kunderne
VW har selv lignende løsninger på elbiler som VW ID.4 og 7. Hvilket har medført kritik fra brugerne, som VW har lyttet til. Derfor er det slut med de skjulte, vindglatte håndtag på fremtidens folkevogne.
“Folk forventer noget genkendelighed med bilen og mærket, som de køber ind i. Funktioner som f.eks. dørhåndtag skal bare fungere. Det er meget fint med indfældede dørhåndtag, men de er forfærdelige at bruge. Så vi vil afgjort have rigtige dørhåndtag på vores biler, og det sætter kunderne pris på. Den er den tilbagemelding, som vi får,” siger Thomas Schäfer.

Han erkender, at VW har lavet nogle begynderfejl med elbiler. For eksempel har man givet dem et futuristisk design for at tiltrække nye og tech-interesserede forbrugere. Men nu skal VW have fat i en langt bredere kundegruppe, der faktisk ikke bryder sig om alt for anderledes og avancerede løsninger. Det er også forklaringen på, at VW vender tilbage til et mere ’almindeligt’ VW-design og flere fysiske knapper til betjeningen.
Funktion over form
Thomas Schäfers erklærede mål er at lave ’ægte’ folkevogne igen – modeller, som kunderne umiddelbart genkender og sætter pris på.
”Det handler om design, om kvalitet, om intuitiv betjening som rigtige, fysiske knapper i rattet og så videre,” siger Schäfer om VWs farvel til moderne påhit som kapacitive knapper, der både kan swipes og trykkes på, overdreven skærmbetjening og fire elruder, der skal deles om to knapper.
Kunderne foretrækker funktion over form – og det er præcis, hvad de får i fremtidens folkevogne.
Minimal betydning for rækkevidde
I øvrigt har det vist sig, at skjulte dørhåndtag har minimal betydning for rækkevidden. De har ganske rigtigt lavere luftmodstand, men øger blot rækkevidden med 2-5 km.
Første bil med VW’s nye, mere konservative design med almindelige dørhåndtag og flere fysiske knapper, bliver mini-elbilen ID. Polo, der kommer i efteråret 2026.
Senere følger den mindre ID.1 – eller ID. Up, som den formentlig kommer til at hedde. Den har VW vist som prototype med skjulte dørhåndtag, men ifølge VW-chefen Thomas Schäfer får produktionsudgaven almindelige, strittende og gribevenlige dørhåndtag, når den kommer i 2027. Præcis som den kommende ID. Cross på det øverste billede.