Både i Europa og USA vil VW droppe sedan-udgaverne af Passat. Topmodellen Arteon får ingen efterfølger – i stedet satser VW på elbiler.
VW mener det alvorligt, når de siger, at fremtiden tilhører elbilerne. Og det får snart konsekvenser for en af mærkets største succeser: Ifølge det tyske bilmagasin auto motor und sport er det snart slut med sedan-udgaven af Passat. Eller Limousine som VW selv kalder den fire-dørs udgave med traditionelt bagagerum.
Dens nære slægtning, luksusudgaven Arteon, overlever heller ikke den store satsning på elbiler. Arteon fra 2017 får simpelthen ingen efterfølger. Da den netop har gennemgået et facelift og er udvidet med en stationcar-udgave, kan Arteon dog køre op til en håndfuld år endnu, inden det er auf wiedersehen.
Tilsvarende ser det ud for Passat som sedan. Auto motor und sport spekulerer i, at Limousine-udgaven kører sin sidste runde i 2024. Men så har VW også lagt hele tre år til den normale livscyklus. Også i USA, hvor Passat er en endnu større, selvstændig model, lakker det mod enden. Formentlig stopper Passat-produktionen i USA i slutningen af 2022, når den lokale produktion af den elektriske SUV ID.4 begynder.
Hvad så med stationcar-udgaven af Passat? Man kan næsten mærke nervøsiteten brede sig i det meste af Europa, for Passat Variant er blandt de få overlevende stationcars i den engang så populære firmaklasse.
Bare rolig. Som Variant får Passat lov at fortsætte. Ifølge auto motor und sport er afløseren endda stort set færdigudviklet og klar til lancering i 2021.
VW er presset af miljøkrav
Når VW gør en ende på et af mærkets største salgssucceser efter knapt 40 år på markedet, skyldes det i høj grad nuværende og kommende miljøkrav. Allerede nu har VW problemer med at overholde EU’s gældende krav for CO2-udledning. Konsekvensen er store bøder – og VW bruger i forvejen enorme summer på at rydde op efter dieselskandalen og udvikle elbiler.
Næste – nogle vil sige det afgørende slag – mod benzin- og dieselbiler kan komme så tidligt som 2025, hvor EU for alvor strammer miljøkravene. Derfor er det fristende at begynde at udfase nogle af de største og mest CO2-udledende modeller så hurtigt som muligt.
Den konsekvens er VW ved at drage. Og de bliver helt sikkert ikke eneste bilmærke, der så småt begynder at luge ud i modelprogrammet blandt de større benzin- og dieseldrevne bilmodeller. Passat Limousine og Arteon er kun begyndelsen. Til gengæld vil der dukke lignende elbiler op. Designstudiet VW Space Vizzion er de facto fremtidens elektriske Passat stationcar.