VW giver elbilen ID.3 frisk start

id.3

Et facelift skal gøre op med børnesygdomme og kritik af VW ID.3. Den fornyede elektriske folkevogn ser dog ud til at blive dyr.

Forventningerne var enorme, da VW lancerede mærkets første ’rigtige’ elbil i 2020: ID.3, en elektrisk folkevogn på størrelse med en Golf – bare ultramoderne, fuldt elektrisk og på VW-gruppens første dedikerede elbils-platform.

Efter dieselskandalen, der anslås at have kostet VW-koncernen mere end 200 mia. kr. i bøder og omkostninger, skulle ID.3 på alle måder være en ny start for den tyske bilgigant.

Lanceringen forløb dog langt fra uden problemer. ID.3 blev forsinket af flere omgange, og selv da de første biler blev leveret til kunderne, måtte VW erkende, at softwaren slet ikke var klar. Børnesygdomme var der masser af, og selv på områder som finish og samlekvalitet, hvor VW traditionelt scorer højt, fik ID.3 massiv kritik.

Fronten har fået et mere stilrent og langstrakt udtryk. Der er to batteristørrelser, der kan lades med hhv. 120 og 170 kW.
Årets Bil i Danmark

Der var dog også lyspunkter. ID.3 er faktisk både velkørende, komfortabel og rummelig. I slutningen af sit første leveår, 2020, blev den endda kåret som Årets Bil i Danmark 2021 af danske motorjournalister, der så igennem fingre med de ret tydelige børnesygdomme, som bilen fortsat havde på det tidspunkt.

Hen ad vejen fik VW styr på fleste softwareproblemer, der bl.a. gav sig udslag i infotainmentskærme, der gik i sort og biler, der ikke ville lade eller køre.

Rigtigt godt blev det aldrig for ID.3. Da der var ved at komme styr på IT-problemerne, invaderede Rusland Ukraine, hvilket skabte mangel på komponenter til bilindustrien og i lange perioder stoppede produktionen af ID.3 og mange andre biler. Priserne har også været justeret flere gange. ID.3 har været stort set lige så dyr som den større og mindre fejlplagede SUV ID4, der da også har solgt langt bedre end sin lillebror.

Nu prøver VW så igen. Efter to et halvt år får ID.3 et facelift, som VW selv kalder ’gennemgribende’. Teknisk fortsætter den ganske vist med samme motorer og batterier som før – dvs. med batteri på enten 58 eller 77 kWh, hvilket rækker til henholdsvis 426 og 546 kilometers kørsel efter WLTP-normen. I begge modeller trækker en enkelt elmotor på 150 kW (204 hk) på baghjulene.

Større skærm, bedre finish

De afgørende forskelle finder vi i kabinen. Infotainmentskærmen er nu på 12 tommer og råder over VW’s nyeste software, som skal gøre betjeningen hurtigere og mere intuitiv. Pudsigt nok har VW dog ikke benyttet lejligheden til at rette et meget basalt kritikpunkt af ID.3: Berøringsfelterne, som du bruger til at skrue op og ned for varmen med, er fortsat uden lys og derfor svære at betjene, når dagslyset forsvinder.

VW holder også fast i en anden detalje, der har irriteret mange brugere. Der er kun to knapper til de fire elruder, så inden du ruller vinduerne op eller ned, skal du trykke på en knap, der bestemmer, om du styrer de forreste eller bagerste sideruder…

Dørsider og instrumentpanel er ‘blødt op’ med nye materialer. Men der er stadig ikke lys i ventilationsanlægget og kun to knapper til fire sideruder.

Forbedringerne finder vi i overfladerne på instrumentpanelet og dørsiderne. Især dørene blev hurtigt berygtede for deres rustikke overflader af knaldhård plastic, men er nu delvist beklædt med bløde overflader fremstillet af ’veganer’ læder’ og i et vist omfang genbrugsmaterialer. Det samme gælder instrumentpanelet og sæderne. Kort fortalt har den faceliftede ID.3 fået en ’lækkerhedsfaktor’, som vi normalt forbinder med en VW, og som skal gøre den mere behagelig at opholde sig i.

Udvendig har VW også arbejdet med at gøre ID.3 mere attraktiv. Mest tydelige forandring er, at den sorte, let hævede plade bagerst på fronthjelmen nu er fjernet. Sammen med en mere vindglat frontkofanger giver det ID.3 et mere langstrakt og elegant udtryk.

Bagtil ligner de to-delte baglygter sig selv, men de smalle lygter på selve bagklappen er nu med lys.

Priser presset af Tesla

Den faceliftede og forhåbentlig helt børnesygdoms-frie ID.3 lanceres hos de danske VW-forhandlere til sommer. De første modeller kan dog først leveres i fjerde kvartal – altså fra oktober eller senere.

Det store spørgsmål er, hvad ID.3 skal koste – især nu, hvor Tesla har dumpet priserne. Aktuelt tager VW 330.000 kr. for basisudgaven af ID.3, mens versionen med lang rækkevidde koster 420.000 kr. Til sammenligning koster en veludstyret Tesla Model 3 SR med 510 km rækkevidde og en Model 3 LR med 626 km rækkevidde henholdsvis 330.000 og 390.000 kr.

Det skal blive spændende at nærlæse prislisterne for ID.3, når den danske importør offentliggør dem senere i år. Facelift eller ej: Holder VW fast i det nuværende prisniveau, vil der næppe være meget folkelig appel i den elektriske folkevogn.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here