VW får ikke elbilen ID.3 klar til den planlagte sommer-lancering. Nu hedder det september, og det bliver med software-mangler, der først løses senere i år.
Først var det meningen, at VW’s første ’rigtige’ elbil ID.3 skulle lanceres dette forår. Så hed det sommer 2020 – og nu er den europæiske lancering udskudt til september. Det skriver fdm.dk.
Den elektriske folkevogn har været hårdt plaget af software-problemer. Selve bilen er der ingen problemer med. Faktisk har VW nu produceret ID.3 i flere måneder på fabrikken i Zwickau. Her står de i lange baner uden for fabrikken, fordi elektronikken ikke fungerer. Bl.a. er der problemer med de apps, der giver adgang til en række funktioner i infotainmentsystemet.
Indtil for nylig hævdede VW, at man ville få styr på softwaren tids nok til at lancere ID.3 til sommer. Nu kaster VW håndklædet i ringen. Ikke alene udskydes lanceringen til september. De første 30.000 biler i en såkaldt 1st Edition udgave starter tilværelsen med en midlertidig software-løsning med indskrænket funktionalitet. Vil man have en ’fejlfri’ ID.3, må man vente til oktober eller senere. Nogenlunde samtidigt må man forvente, at VW er klar med en opdatering af den p.t. fejlbehæftede software til de biler, der leveres i september.
10 måneder gamle biler
En lille krølle på historien understreger den højest usædvanlige situation: Når de første ID.3 leveres til europæiske kunder i september, vil de ældste af bilerne være produceret for 10 måneder siden.
Danske købere, der overvejer at investere i en ID.3, får først muligheden til efteråret. Først skal alle bestilte 1st Edition til Danmark nemlig være leveret. Det forventes at ske i løbet af oktober. Herefter er der atter åbent for danske bestillinger af den folkelige elbil. Hvornår disse biler så kommer til Danmark vides ikke. Sikkert er det, at mange danske købere formentlig først kan få en ID.3 et stykke inde i 2021.
Udover software-problemer har ID.3 været ramt af coronakrisen. Fabrikken i Zwickau har – som alle andre bilfabrikker i Europa – midlertidigt været lukket henover foråret.
Meget står på spil for VW med mærkets første rigtige elbil. Som en konsekvens af dieselskandalen i 2015, har VW betalt enorme bøder og lovet bod og bedring. Skandalen har fået koncernen til at kaste sig ud i en massiv satsning på elbiler. ID.3 bliver på alle måder en ’elektrisk folkevogn’, der skal appellere til masserne og føre an i en elektrificering af europæisk bilindustri. På den måde er ID.3 både et pionér- og prestigeprojekt for VW, og derfor ser det skidt ud med de meget omtalte startvanskeligheder.