VW-klassikere bliver nu også til elbiler

Også håndværkere vil køre elektrisk. VW-familiens arbejdsklassikere, Transporter og Caravelle, vil i næste udgave også kunne fås som elbiler.

Med de kommende varianter af klassikerne VW Transporter og Caravelle forsøger Volkswagen at tilfredsstille alle behov ved at tilbyde arbejdshestene som elbiler. Også en opladningshybrid og diesel vil være en mulighed.

Under det distinkte VW-ydre og en umiskendelig VW-kabine ligger en Ford Transit Custom med alt, hvad det indebærer af fællesteknik. Bilerne produceres på Fords fabrik i Tyrkiet, og samarbejdet daterer sig tilbage til 2019. VW og Ford indgik dengang en alliance, hvilket bl.a. giver Ford adgang til VW’s elektriske platforme for personbiler og giver VW adgang til Fords udvikling af pick-up-trucks og varebiler.

Batteri på 64 eller 83 kWh
VW Transporter
Transporter i PanAmericana-udgaven.

De elektriske Volkswagen får et 83 kWh-batteri i tre udgaver – med 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) og 210 kW (286 hk). Oplysninger om rækkevidde og ladeeffekt er endnu ikke tilgængelige, men da ID. Buzz med enten 79 eller 86 kWh-batteri har en officiel rækkevidde på 450-460 kilometer, vil Transporter og Caravelle næppe kunne præstere mere end det. 

Senere kommer de med et mindre batteri på 64 kWh, egnet til lutter bykørsel.

Dieselmotoren kommer også i tre udgaver – med 110, 150 og 170 hk – og opladningshybriden med en ydelse på 232 hk. Hvor stort batteriet er her, fremgår heller ikke endnu. En idé kan måske fås ved at skue til Tiguan eHybrid, hvor batteriet indeholder strøm til cirka 120 kilometers elektrisk kørsel.

Når Transporter og Caravelle kommer til Danmark i begyndelsen af 2025, er det med to akselafstande. En lang på 3,5 meter og en totallængde på 5,45 meter og den ‘korte’ med 3,1 meter mellem akslerne og en totallængde på 5,05 meter.

Bilens højde er to meter, og på anhængertrækket kan hægtes en trailer på op til 2,8 ton. Transporter-lastrummet napper enten 5,8 eller 9,0 kubikmeter. Den lange Caravelle har ni sæder. 

Lang og god ‘Bulli’-historie
VW Bulli
En VW Bulli fra 1966. Her i en elektrificeret udgave udviklet på fabrikken i Hannover i 2020.

VW Transporter-historien går tilbage til 1950, og dermed bliver syvende generation introduceret næsten 75 år efter den første. Bilen præsenteres officielt IAA Transportation i Hannover 15. september. 

Det første Folkevogns-rugbrød var baseret på Boblen med samme luftkølede hækmotor, der ydede 24 hestekræfter og havde træk på baghjulene. Forsæderne var placeret helt fremme, direkte over forakslen.

Den fik kælenavnet ‘Bulli’, der i vekslende grad har hængt ved siden. Blandt Hvilkenbils læsere vil nogle utvivlsomt kunne huske den fra tiden omkring og efter ungdomsoprøret i slutningen af 1960’erne. Dengang og i mange årtier efter var den en højt elsket hippiecontainer, ofte set i flower-power-bemaling og med hjemmehæklede gardiner for sideruderne.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here