Efter årets første seks måneder har VW solgt flest biler i verden. Dermed lægger tyskerne an til at opfylde målet om at være verdens største bilproducent tre år før tid.
Stor, større, Volkswagen Group. Sådan ser regnestykket ud når verdens bilsalg er gjort op efter de første seks måneder af 2015. Med 5.04 millioner solgte biler rykker VW-gruppen akkurat forbi Toyota, der solgte 5,02 millioner biler i første halvår. Med 4,86 millioner solgte biler er amerikanske General Motors, der i årtier var verdens ubestridt største bilproducent, henvist til tredjepladsen.
Positionen som verdens nummer ét er en fjer i tyrolerhatten for VW-bossen Martin Winterkorn. Det er ikke mindst hans masterplan at bringe VW op på toppen af verdens bilsalg. Efter Winterkorns plan skulle det ske i 2018 – nu tyder meget på, at den tyske bilgigant kan indfri Winterkorns ambition tre år før tid.
Netop Winterkorn overlevede tidligere i år et bagholdsangreb fra VW-koncernens magtfulde bestyrelsesformand Ferdinand Piëch, der højst overraskende pludselig lagde luft til sin kronprins og ønskede ham udskiftet. Ikke fordi Pïech var utilfreds med Winterkorns ambitiøse plan om at vippe Toyota af tronen som verdens største bilproducent, men angiveligt fordi Piëch var utilfreds med, at VW tjener for lidt på alle de biler, som fabrikken sælger.
Ny teknologi kræver større profit
Netop den opgave – at øge profitten – bliver utvivlsomt Winterkorns vigtigste opgave, når først positionen som verdens største er sikret. For nok kan tyskerne glæde sig over udsigten til at overhale Toyota – men japanerne er stadig i en klasse for sig, når det gælder om tjene penge på bilproduktion.
Større fortjeneste er helt afgørende, fordi det kræver enorme investeringer at udvikle banebrydende teknologier som el- og brintbiler, der om få år også skal være i stand til at køre af sig selv.
VWs førerposition skyldes dog ikke et øget salg – snarere en mindre tilbagegang end rivalerne. Krisen kradser nemlig på store bilmarkeder som Kina og Rusland. Det rammer ikke mindst VW, hvis største marked er Kina, men tyskerne bliver reddet af solid fremgang på det europæiske hjemmemarked.
Om VW også kan kalde sig nummer ét, når det samlede salg for hele 2015 er gjort op, tør analytikere ikke spå om. Men de er enige om én ting: Det bliver close race mellem VW og Toyota.
Læs også: Nissan overhaler Toyota i Europa