Der er kamp om kunderne i mini-klassen, og Volkswagen giver nu Polo et mindre facelift for at forlænge livet for den nuværende model, der er fra 2009.
Den opdaterede version af VW Polo kan ses på den internationale biludstilling i Geneve, der starter den 16. marts. Bilen vil sandsynligvis kunne bestilles hos forhandlerne i løbet af foråret.
Der er nyt både uden på og inden i Polo.
Ude er det dog næsten ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Den nye sminke til Polo består primært af nye LED-lygter og nye farver på paletten. Bilens udtryk er desuden finpudset, bl.a. med et let ændret design af den forreste kofanger, så det alt i alt lægger sig mere op af de nyere modeller som Golf og Passat.
Under motorhjelmen sker der større ændringer.
På dieselsiden introduceres to 3-cylindrede 1,4 liters motorer med henholdsvis 75 og 90 hk. I dag fås Polo med 1,2 og 1,6 liter dieselmotorer. Samtidig lanceres en ny 3-cylindret turbobenzinmotor på 1,0 liter, der kommer i to varianter med henholdsvis 90 og 110 hk. Den mindste får et rekordlavt snitforbrug på 24,4 km/l.
Under karrossen udstyres Polo nu også med tekniske finesser, som allerede kendes fra de større modeller. Blandt andet ekstraudstyr som elektronisk justerbar affjedring og adaptiv fartpilot med autobrems. Som standard indføres også et system i Polo, der bringer bilen til standsning efter en uheld for at mindske risikoen for yderligere skader. Desuden får Polo fremover elektrisk servostyring for at mindske forbruget.
I kabinen får instrumentbordet også et mindre facelift, og Polo-købere vil fremover også kunne nyde godt af et mediesystem med trykfølsom skærm, der allerede kendes fra VW Golf. Skærmen er 5 eller 6,5” alt efter udstyrsniveau.
Volkswagen har solgt cirka 14 mio. Polo’er siden introduktionen i 1975. Volkswagen Polo blev Danmarks 15. mest solgte bil i det forgangne år.