Lade-hybrider, elbiler, gasbiler, forbedrede benzin- og dieselmotorer og 10-trins automatgear – VW satser på alle heste for at nedbringe bilernes forbrug og CO2-udledning.
VW, Europas suverænt største bilproducent, vil satse på alle teknologier for at gøre bilerne mere brændstoføkonomiske og miljøvenlige. Det fastslog VWs bestyrelsesformand Martin Winterkorn fredag på et stort seminar i Wien om fremtidens motorteknologier.
Winterkorn nøjedes ikke med at pudse den grønne glorie på mødet. Faktisk løftede han sløret for en række konkrete planer, der kommer til at omfatte stort set alle mærker i VW-familien og som alle i et eller andet omfang vil forbedre brændstoføkonomien markant.
Det går allerede den rigtige vej. Siden 2000 har VW forbedret deres almindelige benzin- og dieselmotorers gennemsnitlige brændstoføkonomi med 30 pct. Ifølge Winterkorn vil VW-gruppens motorer komme til at køre yderligere 15 pct. længere på literen frem mod 2020.
En helt konkret nyhed er, at VW er på vej med en ny generation af dieselmotorer, der bogstaveligt talt bliver af den hårdtpumpede slags: Med et rekordhøjt indsprøjtningstryk på 3.000 bar – næsten dobbelt så meget som en moderne dieselmotor i dag – vil VW lave dieselmotorer med en effekt på op til 136 hk per liter. Det svarer til, at en typisk 1,6 liters dieselmotor, der i dag yder 105 hk, fremover vil yde op til 218 hk. Udover flere kræfter vil det også sænke forbruget. Hvornår de nye dieselmotorer er klar, og præcist hvor langt de kan køre på literen, røbede Winterkorn dog ikke i Wien.
DSG automatgear med 10 trin
En anden brændstofbesparede nyhed bliver automatgear med hele 10-trin. Teknisk bliver der tale om VWs kendte DSG-gear med dobbeltkobling. VWs DSG-gear fås i dag med 6 eller 7 trin. 10 trin sørger for, at motoren altid arbejder i det optimale område, hvilket er med til at sænke forbruget.
Derudover er VW begyndt tale varmt for et comeback til gas-drevne biler. I Danmark er de første gasdrevne VW Up netop lanceret og flere udgaver er på vej, blandt andet den væsentligt større Passat.
Winterkorn taler også om at tilbyde rent eldrevne udgaver af de fleste biler i VW-programmet. I første omgang bliver der tale om Up og Golf, men også her skulle der snart blive flere modeller at vælge imellem.
Endnu mere spændende er VW og Winterkorns planer om såkaldte lade-hybrider, der kombinerer benzin- og eldrift med muligheden for at oplade bilens batteri i en stikkontakt og køre op til 50 kilometer udelukkende på strøm.
Allerede i år sender VW-familien lade-hybriderne Porsche Panamera og Audi A3 e-tron på gaden. Senere følger lade-hybrid udgaver af bestsellere som VW Golf, VW Passat, Audi A6 og Porsche Cayenne.
Det kan godt være, at vi drømmer og el- og brintbiler, men ifølge Winterkorn er lade-hybriderne det mest realistiske bud på en miljøvenlig bil i de næste mange år. Lade-hybriderne kan nemlig køre korte strækninger – f.eks. i bykørsel – på ren el, men lider ikke af elbilens korte rækkevidde og lange opladningstid eller brintbilens høje priser og mangel på brint-tankstationer.
VW CrossBlue Concept viser vej
Konceptbilen VW CrossBlue, der netop er afsløret på biludstillingen i Shanghai, er et godt eksempel på, hvorfor Martin Winterkorn og VW sætter deres lid til lade-hybrider.
CrossBlue er en firehjulstrukket SUV, der er endnu større end VW Touareg. Med en V6 benzinmotor samt to elmotorer yder den hele 415 hk, men kører alligevel 33,3 km/l ifølge den nye EU-norm for lade-hybrider. I byen kan CrossBlue køre op til 33 km udelukkende på strøm med en hastighed på op til 120 km/t. Omvendt klarer den enorme CrossBlue 14,5 km/l, hvis batterierne løber tør for strøm.
For så kraftig en bil er det imponerende tal – og en velfungerende her-og-nu løsning på ønsket om at gøre bilerne mindre tørstige og mere miljøvenlige.