VW vil bryde kinesisk dominans med egne batterier, der skal bruges i 80 procent af alle koncernens elbiler og fremstilles i Europa og Canada.
Om få uger begynder en lille revolution på VW’s fabrik i tyske Salzgitter. Her starter serieproduktion af VW’s egne batterier til elbiler, udviklet af datterselskabet PowerCo – VW’s egen batteriproducent.
Under navnet ’Unified Cell’ har VW udviklet en ’forenet’ battericelle, der skal bruges på tværs af koncernens mærker – fra Audi over Skoda og VW til Porsche. 80 procent af VW-familiens elbiler skal køre med den nye battericelle. Først med den kendte nikkel-mangan-kobolt kemi, fra 2027 også som det billigere og robuste LFP-batteri (litium-jern-fosfat) og senere som natrium-ion og solid state batterier.
Batterierne kan både fungere med 400 og 800 volt-teknologi og derfor bruges i et bredt udvalg af elbiler – fra de mindste og billigste minier til potente modeller fra Audi og Porsche. VW’s Unified Cell er udformet som firkantede celler, der kan placeres direkte i den samlede batteripakke. Det sparer både plads og vægt.
Tilbage i førersædet
Idéen med VW’s ’forenede’ battericelle er både at tage kontrol over egne batterier og fremstille dem i så stor skala, at det bringer prisen ned. Målet er naturligvis at bryde kinesisk dominans inden for batterier til elbiler – et marked, som Kina har ca. 80 procent af i dag.
”Det bringer os tilbage i førersædet inden for en afgørende teknologi i vores industri,” siger Thomas Schmall fra VWs bestyrelse for teknologi om satsningen på egne batterier.
’Firlinger’ kommer først
VW-familiens ’firlinger’ af små, billige elbiler – VW ID. Polo og ID. Cross, Skoda Epiq og Cupra Raval – bliver de første elbiler, der udstyres med den nye generation af hjemmelavede batterier. Det sker i sommeren 2026, hvor Cupra Raval ankommer først, tæt fulgt af de tre søsterbiler.
Af samme grund sættes der for alvor fart på produktionen af de nye batterier efter nytår, hvor produktionen også udvides til en fabrik i Spanien. I 2027 skal batterierne også fremstilles i Canada.
Europas batteriproduktion vokser
Helt hjemmelavet bliver VW’s nye batteri dog ikke. Efterhånden som den samlede produktion skaleres op, vil VW outsource op mod 50 procent af produktionen til underleverandører som sydkoreanske LG og Samsung. Også kinesiske CATL, der er verdens største batteriproducent, skal fremstille nogle af VWs Unified Cell batterier – hovedsageligt til VW-elbiler, der sælges i Kina.
Men det bliver efter VW’s opskrift. Trods Northvolt-konkurs er der altså ved at opstå en betydelig produktion af batteri Europa. Ud over VW fremstiller også Renault, Stellantis og Ford egne batterier i Europa.