Desværre kun i USA: Efter dieselskandalen forsøger VW at genvinde forbrugernes tillid ved at tilbyde seks års garanti på udvalgte SUV-modeller.
Dieselskandalen har gjort ondt på Volkswagen. Ikke mindst i USA, hvor VW’s snyd med udstødningen i næsten 11 millioner dieselbiler har kostet kassen i form af bøder og sagsanlæg.
Op til afsløringen af den største skandale i tysk bilindustri i nyere tid havde VW det i forvejen svært på verdens største bilmarked. Mens en konkurrent som Toyota med stor succes har lært de mest miljøbevidste amerikanere at køre hybridbiler, har VW manglet et effektivt modsvar.
I stedet for selv at satse på hybrider, forsøgte det tyske bilmærke i stedet at introducere dieselbiler for amerikanerne.
En svær opgave. Mens vi europæere har kørt diesel i årtier, forbinder amerikanerne udelukkende det fedtede brændstof med 18-hjulede trucks og kilometerlange godstog. Stort set alle andre køretøjer i Guds og bilernes eget land kører på benzin – også amerikanernes elskede pick-up trucks med den eksorbitante tørst.
Ren diesel…
Men VW’s marketingafdeling gav den gas og fandt på begrebet clean diesel. Idéen var at sælge dieselbiler som en særlig miljøvenlig biltype og dermed et direkte alternativ til hybridbiler, når det gjaldt om at nedbringe CO2-udslippet.
Hverken dieselbiler – eller VW for den sags skyld – fik det store gennembrud i USA, der gennem mange år har været det dårligst præsterende marked for den tyske bilgigant. Med ‘dieselgate’ i 2015 gik det helt galt, og siden har det for alvor været op ad bakke for VW i USA.
Så hvad gør man, når man har snydt og bedraget sine kunder i årevis? Man udsteder naturligvis garantier: Når VW senere i år lancerer deres hidtil største model i USA, SUV’en Atlas, og lidt senere en forlænget udgave af Tiguan – også med syv sæder – skal køberne lokkes til med en garanti på hele seks år eller 72.000 miles (det svarer til godt 115.000 km).
Længste garanti i USA
Amerikanske bilkøbere er godt vant med garantier: Langt de fleste bilmærker tilbyder som minimum tre år/36.000 miles på selve bilen og meget ofte fem år/60.000 miles på motor og gearkasse. Ifølge VW selv bliver seks-års garantien dog den længste på det amerikanske marked.
Til gengæld er super-garantien forbeholdt mærkets to nyeste SUV-modeller og USA. Her i Europa skal vi ikke sætte næsen op efter en tredobling af den nuværende garanti på to år. Heller ikke selv om europæiske VW-købere ret beset er blevet snydt lige så meget som amerikanerne…
Læs også: Lang garanti giver lav afskrivning