Efter flere år med problemer og underskud hævder VW, at deres Cariad-afdeling for software-udvikling er på rette spor.
VWs afdeling for software-udvikling, Cariad, fik en hård fødsel. I de første biler, som Cariad udviklede software til – elbilerne ID.3 og ID.4 – var softwaren slet ikke færdigudviklet. Til trods for, at særligt ID.3 blev forsinket på grund af software-fejl, oplevede de første ejere alt fra sorte skærme til fejl i betjeningen.
Meget bedre gik det ikke, da to af de dyrere mærker i VW-koncernen skulle lancere næste generation elbiler – Audi Q6 og Porsche Macan.
Forsinket to år
Cariad havde stadig svært ved at få softwaren til at fungere, og det forsinkede Audi Q6 med mere end to år. Problemerne kostede både cheffyringer og masser af penge – og gav særligt de første elbiler fra VW-koncernen et prædikat af at være svage på software.
Siden har VW faktisk formået løbende at forbedre softwaren i deres biler. Også de første udgaver af VW ID.3 og ID.4 er langsomt, men sikkert blevet opgraderet, så vi ikke rigtigt hører om problemer med andre end de allerførste biler.
”Vi har leveret”
Nu fastslår den nye chef for Cariad, Peter Bosch, at softwareafdelingen er på rette spor. Det siger Bosch, der i 2023 blev hentet til Cariad fra en stilling som chef for Bentley for at få styr på den kriseramte afdeling til Automobilwoche.
”Når du påtager dig en opgave, som alle ved er vanskelig, forventer du ikke konstante klapsalver. Men vi har leveret. Bilerne er her, omkostningerne er væsentligt reduceret og vi har opnået teknologiske gennembrud,” siger Peter Bosch i interviewet.
Forbedringerne er også nødvendige. I de tre foregående år har Cariad oparbejdet et driftsunderskud på næsten 50 milliarder kroner.
Vil selv programmere
I år kommer Cariad derfor til at afskedige 1.600 medarbejdere. Samtidig skal der ansættes nye medarbejdere, der i højere grad skal gøre Cariad i stand til at udvikle og programmere sin egen software. Et træk, der skal speede udviklingen op, så Cariad kan følge med konkurrencen fra Kina.
En anden stor forandring, som Peter Bosch har gennemført, er at droppe tanken om, at den samme software kan bruges i alle biler. Tværtimod udvikler Cariad nu software i USA til det amerikanske marked, i Kina til det kinesiske og i Europa til det europæiske bilmarked.
Samarbejde med Rivian og Xpeng
Det sker med hjælp fra lokale eksperter. I Kina samarbejder VW med Xpeng og Horizon Robotics, I USA med elbilproducenten Rivian.
Sidstnævnte har udviklet en zone-opdelt software til elbiler, der sparer adskillige mikrochips mange meter kabel. Dén teknologi vil VW bruge i stadig flere bilmodeller.
Alt er dog ikke lutter idyl i Cariad. VW har udskudt selvkørende teknologi på niveau 4 til slutningen af dette årti. I mellemtiden udvikler VW andre teknologier, der kan hjælpe bilisterne med kørslen.