Tesla er langt foran konkurrenterne, når det gælder elbiler. Men VW tager det helt roligt – som verdens største bilproducent er det blot et spørgsmål om tid, før tyskerne sælger flere elbiler end Tesla.
Tesla spiller i en division helt for sig selv, når det gælder elbiler. Og mens alle er enige om, at elbiler er fremtiden – og hellere i dag end i morgen – er de traditionelle bilmærker knapt nok i gang med at tage konkurrencen op med den californiske elbil-pionér.
Både teknisk og målt på antallet af solgte elbiler er Tesla adskillige omgange foran rivalerne. Det giver dog ikke anledning til nervøse trækninger hos Volkswagen. Verdens største bilproducent er nemlig så overbevist om egne kvaliteter, at man anser det for en formssag ikke blot at indhente, men også overhale Tesla i de kommende år.
”Vi ser Volkswagen som firmaet, der kan stoppe Tesla, fordi vi har evner, som Tesla ikke har,” lyder det selvsikkert fra VWs mærkechef Herbert Diess i et interview med finansmediet Bloomberg.
Tesla har ellers en klar fordel af at være ’first mover’ blandt elbiler og med et stærkt varemærke, der i dag er blevet synonym med attraktive elbiler, som man ikke blot vælger for miljøets skyld.
Men VW har noget andet og bedre, mener Diess: Tilstedeværelse og fabrikker over alt i verden og ikke mindst massiv erfaring med masseproduktion fordelt på 12 bilmærker i en global koncern. Faktisk sælger VW lige så mange biler på to dage, som Tesla solgte i hele 2016.
VW er klar fra 2020
Det er ikke første gang, at VW udfordrer Teslas status som verdens førende elbilsproducent. Blandt andet har Herbert Diess tidligere sagt at ”alt hvad Tesla gør, kan vi gøre bedre”.
VW mangler dog endnu at sætte handling bag de selvsikre udtalelser. Mens Tesla i disse dage har startet produktionen af Model 3, der anses for at være verdens første eldrevne ’folkevogn’, skal vi helt hen i 2020, før VW er klar med et svar på dén udfordring. Her lover VW at sende Neo på gaden, en elbil på størrelse med en Golf og med en rækkevidde på op til 600 km.
Neo er bare begyndelsen på en sand strøm af elbiler, så VW i 2025 vil have 30 elbiler på programmet. En af dem bliver SUV’en Crozz (billedet), der bliver på størrelse med Tiguan.
Herbert Diess erkender dog, at VW står overfor en enorm udfordring. Samtidig med, at der skal findes penge til udvikling af nye elbiler, skal koncernen også skaffe penge til milliardbøder efter dieselskandalen, hvor VW blev afsløret i at fuske med udstødningen i mere end 10 millioner dieselbiler. Der skal også bygges enorme fabrikker, der kan producere de nye elbiler og ikke mindst en ny generation af batterier. Også her Tesla foran og har for nylig indviet sin første ’gigafactory’ i USA.
Læs også: VW på vej med 30 elbiler