Tre konceptbiler er bare en forsmag på kæmpe VW-offensiv. Inden 2027 vil VW generobre Kina med 30 nye biler ”udviklet i Kina til Kina.”
VW er under pres. Omstillingen til elbiler er dyr, USA truer med told og på verdens største bilmarked i Kina, taber VW markedsandele til stadig dygtigere kinesiske konkurrenter.
Men tyskerne, der var blandt de første udenlandske bilmærker i Riget i Midten, har ikke tænkt sig at give op. En storstilet offensiv med hele 30 nye bilmodeller målrettet det kinesiske marked frem mod 2027 skal genskabe VWs position som en gigant i Kina. Målet er at øge 2024-salget på knap tre millioner solgte biler i Kina til fire millioner i 2030.
”Vi har gjort alle nødvendige forberedelser til at forblive i pole position blandt udenlandske bilproducenter i Kina,” lød det selvsikkert fra VW-boss Thomas Schäfer på biludstillingen i Shanghai.
Her viser VW flaget med hele tre nye biler, der blev præsenteret for det kinesiske publikum.
Lavet i Kina, til Kina
Sedanen ID. Aura, crossoveren ID. Evo og SUVen ID. Era er alle lavet efter VWs nye opskrift på at generobre det kinesiske marked. Den hedder ”i Kina, til Kina” og indebærer, at bilerne er udviklet i Kina med kinesiske samarbejdspartnere til kinesiske bilkøbere.
VW benytter lejligheden til at bringe hele tre kinesiske samarbejdspartnere i spil: Statsejede SAIC og FAW samt VW Anhui, der er et samarbejde med JAC Motors.
For VW handler det om at udvikle nye bilmodeller lige så hurtigt som kineserne og med langt mere fokus på elektronik og software. Fremover må det højst tage 34 måneder at udvikle en ny model – fra første tegning til produktion. Hurtigere end ’hjemme’ i Europa – men stadig ikke helt så hurtigt som de kinesiske bilmærker.
Selvkørende på niveau 2
Øget brug af kunstig intelligens skal speede udviklingen op. Allerede næste år vil de tre nyheder, som VW nu viser i Shanghai være selvkørende på niveau 2++. I visse situationer vil bilerne kunne køre helt autonomt ved bl.a. overhalingsmanøvrer og sammenfletninger. Dog under opsyn af bilens fører.
At VW udvikler nye biler specifikt til Kina handler om, at kinesiske forbrugere i stigende grad foretrækker ’hjemmelavede’ bilmærker. I takt med, at kinesiske bilmærker er blevet førende inden for især elbiler, har selv tyske prestigemærker tabt markedsandele. Dem vil VW nu generobre med biler skræddersyet til kinesiske behov.
Der er altså ikke planer om at tilbyde europæere de samme biler. I hvert fald ikke nu. Men stordriftsfordele har altid været helt afgørende i bilindustrien, så på sigt kan intet udelukkes. Man kan også forestille sig, at software og elektronik, som kineserne er langt fremme med, finder vej fra de kinesiske til de europæiske VW-modeller
ID. Era
ID. Era fra SAIC Volkswagen er en rummelig full-size SUV med tre sæderækker og rækkeviddeforlænger. En brændstofdrevet generator oplader batteriet under kørslen og giver en ekstra rækkevidde på over 700 kilometer. Sammen med rækkevidden på 300 kilometer i batteritilstand kan konceptbilen således køre mere end 1.000 kilometer.
ID. Evo
Volkswagen Anhui har udviklet ID. Evo til unge, livsstilsbevidste købere, der er ivrige efter at skille sig ud fra mængden. ID. Evo har 800-volts teknologi, der bl.a. giver hurtig lynopladning. Konceptbilen er udstyret med en zoneopdelt elektronisk arkitektur, der ikke kun muliggør en lang række nye digitale tjenester, men også løbende udvider kundeoplevelsen med over-the-air-opdateringer med korte intervaller.
ID. Aura
Som den første konceptbil er ID. Aura fra FAW-Volkswagen baseret på den nyudviklede Compact Main Platform (CMP) med zonebaseret elektronisk arkitektur, som Volkswagen har designet specielt til det kinesiske marked. Kunstig intelligens giver en høj grad af automatiseret kørsel og indeholder en ’humanoid assistent’, der hjælper med betjeningen. Notchback-designet er udviklet til kunder i det prisbevidste A-segment, der kombinerer moderne teknologi med dynamisk design.