Efter dieselgate vil VW revolutionere bilverdenen med elbilernes svar på en ægte folkevogn. Målet er 500 km per opladning til en pris, hvor alle kan være med.
Glem alt om det ellers spændende elbils-koncept Budd-e, som VW afslørede for nylig. Det moderne, eldrevne ‘rugbrød’ er måske nok en strømførende showstopper, men VW er på vej med en anden nyhed, der for alvor skal få verden til at tale om noget andet end VW’s fusk med udstødningen i 11 millioner dieselbiler: En ‘næste generation’ elbil, der skal få samme betydning for VW’s elbiler som ikoniske Golf har haft for mærkets salg siden slutningen af halvfjerdserne.
Det skriver det sædvanligvis velorienterede britiske bilmagasin AutoCar, der dog baserer nyheden på anonyme kilder i VW’s udviklingsafdeling i Braunschweig. Her har VW samlet nogle af de kvikkeste hoveder i koncernen og sat dem i gang med at udvikle fabrikkens hidtil mest ambitiøse satsning på elbiler.
Ifølge AutoCars insider-oplysninger er der tale om en Golf-lignende elbil med en længde på 440 cm. Platformen er den samme som på konceptbilen Budd-e, men de to biler udvikles separat: Hvor Budd-e er en høj MPV-type, bliver dens søsterudgave mere traditionelt designet. Teknisk skal den dog sætte nye standarder for elbiler – og dét i en grad, så VW satser på, at den kan bane vej for det folkelige gennembrud for elbiler, når den kommer på markedet i 2019.
Bringer VW ind i digital tidsalder
Med en platform specielt udviklet til elbiler, kan alle batterier placeres i bunden af bilen. Det skaber masser af plads i kabinen og forbedrer køreegenskaberne. Rækkevidden bliver angiveligt hele 500 km – til sammenligning forventes den næste generation af e-Golf at nå 300 km, når den kommer på markedet i 2018. Alligevel skal prisen på VW’s super-elbil være så lav, ”at almindelige bilkøbere kan få råd til den”, fortæller en kilde hos VW til AutoCar.
Altså Tesla-lignende præstationer til lavpris. Og der er mere godt i vente: Den elektriske folkevogn skal nemlig også ”bringe VW ind i den digitale tidsalder” ved at sætte nye standarder for infotainment og netforbindelse ‘on-the-go’. Dermed tyder alt på, at en stor del af betjeningen vil foregå via enorme, trykfølsomme skærme, som VW også præsenterede i Budd-e konceptbilen.
Satsningen på elbiler bliver massiv. VW-boss Matthias Müller har bekræftet, at VW vil tilbyde 20 elbiler eller ladehybrider i 2020:
”Vi benytter den nuværende krise til fundamentalt at lave om på koncernen. Jeg mener, at vi nu har chancen for at bygge et nyt og bedre Volkswagen,” sagde Müller fornylig på et møde med medlemmer af EU-parlamentet.