VW skruer op for strømmen: I 2030 skal elbiler stå for 70 procent af salget, og have halvdelen af markedet for elbiler i USA og Kina.
VW har fået større appetit på elbiler. Oprindeligt var planen, at 35 procent af mærkets samlede salg i Europa i 2030 skulle udgøres af elbiler. Nu fordobler VW målet til 70 procent elbiler i 2030.
Meldingen kommer i forbindelse med lanceringen af VWs såkaldte ’Accelerate’ strategi, der ikke bare handler om elbiler, men også øger fokus på digitaliseringen af verdens største bilkoncern.
”Med Accelerate øger vi hastigheden på vores vej mod en mere digital fremtid,” siger VW-chefen Ralf Brandstätter (billedet).
De elektriske ambitioner stopper ikke her: På verdens to største bilmarkeder – det amerikanske og det kinesiske – vil VW i 2030 sidde på mere end halvdelen af det samlede salg af elbiler.
Vil overhale Tesla
Budskabet er ikke til at misforstå. Målet er at vippe amerikanske Tesla af tronen som verden absolutte markedsleder inden for elbiler. En position, som Tesla dog ikke komme til at afgive frivilligt. Tesla er godt i gang med en storstilet forøgelse af produktionskapaciteten for både elbiler og de tilhørende batterier. Det er også forklaringen på, at VW – trods sin position som verdens største bilproducent – giver sig selv ni år til at indhente konkurrenten fra Californien.
VW-boss Brandstätter er dog fortrøstningsfuld:
”Af alle de store bilproducenter har VW de bedste chancer for at vinde racet. Mens vores konkurrenter stadig er midt i omstillingen til elbiler, tager vi nu store skridt mod den digitale omstilling.”
Med digital omstilling taler Ralf Brandstätter i bund og grund om at efterligne netop Tesla. Som Tesla skal VWs elbiler opdateres trådløst, så kunderne fx kan tilkøbe nye funktioner og mere motorkraft. Målet er ikke blot at gøre bilerne mere moderne, men også give VW nye måder at tjene penge på. Præcis som Tesla allerede gør i dag.
Enorme udgifter
Den ekstra indtjening er vigtig for VW. Mens mærker som Tesla, Nissan og Hyundai/Kia er langt fremme med elbiler, har VW nølet og i stedet satset på især traditionelle dieselbiler. Først efter dieselskandalen i 2015 begyndte VW for alvor at tænke på elbiler – og det har lagt økonomisk pres på koncernen. Udover en samlet regning på den dyre side af 200 milliarder kroner efter ’dieselgate’, investerer VW i disse år enorme summer i udvikling af elbiler og digitalisering. Alene frem mod 2025 er der tale om udviklingsomkostninger på 120 milliarder kroner. Så mens VWs størrelse giver noget udviklingskraft, er der også brug for at tjene penge på den krævende omstilling til elbiler.
VWs stigende ambitioner inden for elektrificering er også et udtryk for, at bilindustrien for alvor begynder at satse på elbiler. For nylig lovede Ford Europa, Jaguar og Volvo, at de senest i 2030 udelukkende vil tilbyde elbiler. Den nye storkoncern Stellantis, der tæller mærker som Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler og Alfa Romeo vil have enten fuldt elektriske eller delvist elektriske hybridudgaver af samtlige modeller klar i 2025.