VW vil skifte til billigere batterier

vw batterier

Allerede næste år begynder VW at skifte til LFP-batterier i mærkets elbiler. Det skal både reducere prisen og øge rækkevidden.

Når VW næste år lancerer den Polo-store elbil ID.2 bliver det startskuddet til en gennemgribende modernisering af alle VWs elbiler.

ID.2, der bl.a. skal konkurrere med Renault 5 Electric, bliver den første VW med et såkaldt LFP – litium-jern-fosfat – batteri. LFP-batterier er billigere, tåler bedre gentagne opladninger til 100 pct. men har mindre energitæthed end de nikkel-mangan-kobolt batterier, som VW benytter i dag.

Ikke desto mindre bliver LFP-batterier stadig mere udbredte. Det handler især om den lavere pris, men nye typer af batteriet fra bl.a. kinesiske BYD har både meget lang rækkevidde og korte ladetider. Der er altså mulighed for, at VW både kan tilbyde billigere elbiler og længere rækkevidde ved at skifte til moderne LFP-batterier.

MEB-platform får et Plus

Skiftet sker i forbindelse med en opgradering af VWs kendte MEB-platform til elbiler. Med tilnavnet Plus får den ikke bare LFP-batterier, men også en række andre forbedringer.

”Opgraderingen til MEB Plus kommer næste år, hvor vi indfører cell-to-pack (integrerede batterier, red.) LFP-batterier. Det bliver et stort skridt for os i form af lavere omkostninger. Det er afgørende, også i præstationer,” siger VWs øverste chef Thomas Schäfer om skiftet til LFB-batterier til britiske Autocar.

ID.2 kommer i 2026 og bliver den første VW elbil med LFP-batteri.

“Vi er meget tilfredse med skiftet. Det kører efter planen. Vi begynder med ID.2 og lancerer derefter MEB Plus til alle modeller, inklusive ID.3, ID.4 og ID.7. De får alle LFP. Undtagelsen er performance-udgaver af de dyre modeller. Til volume-modellerne er LFP den rigtige teknologi,” uddyber Thomas Schäfer.

De nye LFP-batterier kommer vel at mærke ikke fra kinesiske leverandører, der ellers sidder tungt på markedet. VW fremstiller selv LFP-batterier på koncernens nye fabrik i Salzgitter.

Nyt design er afgørende

VWs skifte af teknologi ledsages af et nyt design af mærkets elbiler. Også her er næste års ID.2 spydspids for en ny design-filosofi. Som Hvilkenbil kunne berette i marts, vender VW tilbage til en klassisk og genkendelig stil for sine elbiler. Selv de nuværende ID.3, ID.4 og ID.5 får et nyt design, der bliver mindre futuristisk og mere ’normalt’.

Udover den kommende ID.2 giver den lille konceptbil ID.Every1 også en forsmag på, hvordan VWs elbiler fremover skal se ud.

Ifølge Thomas Schäfer er designet på mange måder endnu vigtigere den den nye batteri-teknologi.

”Designet er det første, du ser. Det er det, der begejstrer mennesker. Du bliver nødt til at have et ikonisk design, som mennesker kan forbinde sig med, og så betyder det ikke noget, hvilken teknologi, der er inden under. Den her fascination af, om den er elektrisk eller fossil betyder ikke noget, hvis du har en ikonisk bil. Det er der masser af eksempler på,” siger Thomas Schäfer til Autocar.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here