VW’s bestseller øger spændingen

tiguan

Mere digital og længere på strøm. VW viser tredje generation af mærkets mest solgte model, SUV’en Tiguan. Dansk lancering til marts.

Mange af os forbinder nok tyske VW med ’boblen’, den kørende schweizerkniv Golf eller måske den kvadratiske, praktiske og glimrende varebil Transporter. Men anno 2023 er den mest folkelige Folkevogn faktisk den mellemstore SUV Tiguan.

Siden debuten i 2007 har VW’s bud på en høj og praktisk ’alleskönner’ været et solidt hit. 7,6 millioner eksemplarer er rullet af samlebåndet, så når VW nu afslører tredje generation, er der meget på spil. Tiguan er ikke en model, man eksperimenterer med. Modellen skal bare hitte, så der kan komme nogle euro ind på kontoen, der kan give VW råd til både at betale af på gigabøderne efter dieselskandalen og følge med i den grønne omstilling til elbiler.

Tiguan
Lakerede skærmkanter hører kun til på topudgaverne. Mat plastic bliver standard.
Lavere luftmodstand

Derfor er det ikke nogen overraskelse, at tredje generation af Tiguan ligner sig selv. Og så alligevel. Ved andet blik er det tydeligt, at VW arbejder med et blødere formsprog, der minder om mærkets ID elbiler. Og hvis du synes, at Tiguan ser mere vindglat ud, har du helt ret. Detaljer som den lukkede kølergrill og dybe luftindtag under forlygterne er med til at sænke luftmodstandskoefficienten fra 0,33 til 0,28. Det er respektabelt for en høj SUV og med til at tage toppen af biltypens notorisk højere energiforbrug.

Teknisk har VW også øget indsatsen. Hvor ur-Tiguan’en var baseret på en Golf, står den nye model på den såkaldte MQB-evo platform, der også danner basis for den større Passat. Andre spændende detaljer som en central infotainmentskærm på op til 15 tommer og head-up display, der viser informationer på forruden, kender vi fra den elektriske limousine ID.7, der kommer til Danmark sidst på året.

Rat med rigtige knapper

Dermed er tredje oplag af Tiguan blevet markant mere digitaliseret, blandt andet med stemmestyring på dansk og med et væld af køreassistenter, der skal forbedre komfort og sikkerhed. Garvede Tiguan-ejere skal med andre ord vænne sig til menu-styret skærmbetjening, som vi kender det fra iPads og Teslas elbiler. Med en lille, men for mange nok kærkommen undtagelse: VW har lyttet til kritikken af de noget følelsesløse trykfelter på rattet og udskiftet dem med ’rigtige’ knapper, der skal trykkes et stykke ned. Det lyder måske old-school, men fungerer langt bedre, fordi du faktisk kan mærke, at der sker noget uden at tage øjnene fra vejen. Så slut med at komme til at skifte radioprogram eller aktivere fartpiloten, fordi du kommer til at ’swipe’ på rattet, når du drejer. Tak VW – det lyder som en reel produktforbedring.

Al betjening rykker ind på den 15-tommer støre skærm. Til gengæld får rattet igen rigtige trykknapper.

Forbedringer er der også tale om under hjelmen. Især i ladehybrid-udgaven, der på grund af fortsat afgiftsrabat forventes at blive den mest interessante model på det danske marked. Den kommer endda i to versioner, der begge benytter en 1,5 liters turbobenziner i samarbejde med en elmotor på 115 hk. Samlet systemydelse er henholdsvis 204 eller 272 hk.

VW har lagt et langt større batteri under gulvet. Kapaciteten er næsten 20 kWh, og det betyder, at Tiguan eHybrid under gunstige forhold kan køre op til 100 km udelukkende på el. Samtidig lader den hurtigt: Med 11 kW i laderen derhjemme og med 50 kW på farten. Det giver fuld opladning på henholdsvis knapt to timer og ca. 25 minutter. Er du flittig med ladekablet, vil du ofte kunne køre Tiguan rent elektrisk til fordel for både klima og bankkonto.

Fire slags motorer

Bliver vi under motorhjelmen kan vi konstatere, at der er noget så sjældent som fuld plade: Udover ladehybriden kommer Tiguan med mildhybrid-benzinmotorer uden lademulighed, benzinmotorer og dieselmotorer. Som udgangspunkt med træk på forhjulene, men de kraftigste versioner fås med træk på alle fire. Manuelt gear er fortid – DSG-automatgear bliver standard i Tiguan.

Bag bagklappen vokser bagagerummet til hele 652 liter i den nye Tiguan.

At Tiguan er en vigtig model for VW understreges af, at den kan udstyres med fine detaljer, som vi ellers kun ser i VWs topmodeller. Det gælder LED-matrix lygter med næsten 20.000 pixels i forlygterne, så du hele tiden kører med optimalt lys uden at blænde modkørende. Undervognen kan udstyres med adaptiv affjedring med to ventiler, så du både kan justere kompression og rebound på støddæmperne. Det skal give en væsentligt bedre komfort – eller en høj grad af kontrol, hvis du mere er til at køre hurtigt på snoede sogneveje. Tiguan kan også udstyres med ergoActive sæder med indbygget massage og både varme og køl.

Halv million kr.

Herhjemme ser vi tredje generation af Tiguan til marts. Priserne er endnu ukendte, men importøren forventer ikke markante prisstigninger. Holder det stik, vil Tiguan som 204-hestes ladehybrid formentlig kunne fås for lige under en halv million kroner. Altså noget mere end den fuldt elektriske VW ID.4, der står i samme showroom. Det skal blive spændende at se, om flertallet af bilkøbere fortsat vil vælge den klassiske bestseller eller er klar til at tage springet over i den rent elektriske folkevogn.

Fakta VW Tiguan 2024

1.5 eTSI DSG-7 130 hk
1.5 eTSI DSG-7 150 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 204 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 272 hk
2.0 TSI DSG-7  204 hk
2.0 TSI 4Motion DSG-7 265 hk
2.0 TDI DSG-7 150 hk
2.0 TDI 4Motion DSG-7 193 hk

Tiguan må trække mellem 1.800 og 2.300 kg.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here