VW arbejder på stort facelift af ID.3 og ID.4, der bl.a. inkluderer nyt design i ’klassisk VW-stil’, fysiske knapper og billigere batterier.
Midt i dårlige nyheder om stagnerede salg og mulige fabrikslukninger kommer VW med et konkret bud på, hvad kunderne kan se frem til i den nærmeste fremtid.
Tidsplanen for VWs hidtil mindste elbil, ID.2All, holder. Modellen, der både i størrelse og design bliver en ’elektrisk Polo’, skal være klar i efteråret 2025. Samtidig kommer der en lidt højere variant med tilnavnet ID.2SUV.
Kendt VW formsprog
Som man kan se af de første billeder får ID.2All et mere klassisk VW-design, der leder tankerne hen på både Polo og Golf. Og den designstil kommer vi også snart til at se på de større ID.3 og ID.4 elbiler, fortæller VWs udviklingschef Kai Grünitz til britiske Auto Express:
”Vi er på vej med en ny ’indpakning’ af ID.3 og ID.4 i et helt nyt formsprog, der – hvad angår design – går tilbage til det, vi kommer fra og som VW er kendt for.”
At det nye formsprog kommer til at lægge sig tæt op af den kommende ID.2All understreges af, at VWs nye designchef Andy Mindt er ansvarlig for den nye ’indpakning’ af ID.3 og ID.4. Andy Mindts første opgave for VW har netop været formgivningen af ID.2All.
Ikke alle har været begejstrede for det nuværende design af ID.3 og ID.4. Nogle har fundet det for futuristisk og for langt fra den klassiske VW-stil, der har mange fans verden over. Med ID.2 vender VW tilbage til et klassisk ’2-boks’ design, som vi kender fra Polo og Golf – og som altså også skal overføres til ID.3 og ID.4.
Andre bilmærker har lignende overvejelser. Mercedes har også måttet sande, at det meget vindglatte og futuristiske design af modeller som EQE og EQS har hæmmet salget. Omvendt har BMW haft stor succes med at design deres elbiler præcist som mærkets traditionelle fossilbiler.
Nye funktioner og assistenter
VW nøjes ikke med at opdatere designet på ID.3 og ID.4. Også teknikken får en større overhaling.
”Vi har også en masse forbedringer af batteriomkostninger og præstationer, og vi kommer også med nye funktioner og køreassistenter. Så der vil være store forbedringer, både i form af lavere udgifter for os, men også til gavn for kunderne,” siger Kai Grünitz til Auto Express.
Forbedringerne skal også gøre noget ved to af de største kritikpunkter mod ID.3 og ID.4: Den noget rustikke kvalitetsoplevelse i kabinen og manglen på fysiske knapper til betjeningen.
VW har allerede lovet, at de udskældte touch og swipe knapper i rattet bliver udskiftet med traditionelle knapper. De sidder faktisk allerede i søsterbilen Skoda Enyaq. I ID.2All kan man også se, at VW i et vist omfang genindfører knapper og greb i midterkonsollen. De kan f.eks. gøre det muligt at skrue op og ned for varmen uden at man skal op i en menu på infotainmentskærmen.
Og så kan man jo håbe, at VW flotter sig og vender tilbage til det velafprøvede koncept med fire trykknapper til fire elruder. I dagens ID.3 og ID.3 deles de fire elruder om to knapper, så man først skal vælge, om man vil betjene for- eller sideruderne. Vi har endnu til gode at møde en ID-ejer, der udtrykker tilfredshed med den løsning…
Klar i 2026
Til gengæld kan vi glæde os over, at VW holder fast i nogle af de vellykkede detaljer ved MEB-platformen. Den vil fortsat have et avanceret multilink-ophæng af bagakslen og baghjulstræk, hvilket sikrer meget fine køreegenskaber. Kun de mindste udgaver, som f.eks. ID.2All og en kommende ID.1 vil få forhjulstræk og mere simple hjulophæng for at holde omkostningerne nede.
Ifølge udviklingschef Kai Grünitz er de kraftigt opdaterede og ’ny-indpakkede’ VW ID.3 og ID.4 klar i 2026.
Jeg er ID4 GTX ejer. Jeg er ovenud tilfreds med at bilen er strippet for fysiske knapper, og synes at touch og slide knapperne er helt perfekt. Ligesom jeg synes det er helt genialt at man har lavet vinduesbetjeningen med de to knappper, og muligheden for at åbne/lukke alle ruder på én gang.
Eneste kritikpunkt jeg har er den lille skærm foran rattet. Der er Enyaq’s design federe da den er pænere integreret i instrumentbordet.
Så der findes ID ejere der er tilfredse med det design VW har lavet.
Jeg købte ikke ID4 pga. placeringen af gearvælgeren “bag rattet” (helt gak).
Hvad vil du ellers? Ha’ en sekstrins gearkasse 🤣🤣
Jeg kan meddele dig at jeg er een af dem der synes at VWs løsning med to knapper til 4 vinduer er genial al den stund at ingen – INGEN – endnu har kunne fortælle mig hvad en på førersædet skal bruge knapper til bagsædeviduer til. Det tætteste jeg er kommet er at det er rart og sådan har det altid været……..
Jeg har haft en ID.3 i 4 år er er lige nu skiftet til ID.4. Jeg er medlem af grupper for begge biler med ca. 10.000 medlemmer, og det er et af de få områder, der ALDRIG bliver spurgt til eller diskuteret.
I øvrigt, hvis du holder på Rear i 3 sekunder, åbner den alle 4 vinduer i bilen.
Slutteligt vil jeg gerne sige, at Volkswagen har tabt mig som kunde med deres nye beslutning om at gå tilbage i tiden.
Jeg elsker deres nuværende design og løsninger med få men nødvendige knapper. Det var derfor jeg valgt VW elbil for 4 år siden.
Ha’ en god dag. Vh. Bent Seehagen
Jeg er kun enig !
Til VW: Tænk fremad, tænk på Citroën ID 19.
Gode grunde til at føreren skal have kontrol over vinduer:
1. Børn, et barn som åbner og lukker sit vindue, vil man let kunne gøre handling uinteressant, ved at låse muligheden. Får ikke at nævne sikkerhedens værdier i samme emne.
2. Føreren skal være i kontrol over bilen, dvs. at hvis, af en eller anden årsag føreren beslutter, at vinduerne skal være lukket. Så kan man gøre dette, med eller uden “accept”, fra sine passagerer.
3. Gennemtræk i bilen, hvis du kun åbner din side, skaber det “rungen”. Ved at åbne venstre vindue bagi, skaber du et gennemtræk. Mere effektivt, og mere behageligt før ørerne.
Tre ting, som jeg personligt er glad for, ved at have fortsat kontrol som bilens fører.
Rigtig god dag.
Mvh
Mikkel
Selvfølgelig skal der være fysiske knapper til det meste og en “Skoda-stilk” til fartpiloten. Har altid undret mig over, at skærmbetjening af mange funktioner, man foretager under kørsel, er lovlig, da det uværgeligt stjæler opmærksomhed fra kørslen. Også set i lyset af al den snak, der om betjening og tale i mobiltelefoner, og “kør bil når du kører bil” kampagner. Var det flertallet af trafikdrab, som skyldtes uopmærksomhed ifølge medierne?
Helt enig med Mikkel vedr. vindues-kontrol!