Siden Xpengs ankomst til Danmark har mærket kæmpet med bilernes sikkerheds-software. Opdatering giver håb om bedring.
“Fantom-opbremsninger”, en alt for følsom fartpilot, en vognbaneassistent, der opfører sig mærkeligt, irriterende og gentagne advarselslyde for stort set alt har været blandt de mange ting, der indtil videre har gjort det til en temmelig tvivlsom oplevelse at køre Xpeng.
Det kinesiske mærke debuterede på det danske marked for et par år siden med den ikke særligt vellykkede P5, der ret hurtigt blev taget af programmet, men efter den kørte sedanen P7 og den store SUV G9 ind på markedet.
Hvilkenbil testede P7 i sommeren 2023 og for ganske nylig G9.
Oplevelserne med begge var lige horrible. I forbindelse med P7-testen meddelte Xpeng, at man til fulde var klar over “udfordringerne”, og at opdateringer snarest ville være tilgængelige og blive overført automatisk. “Over the air” (OTA) som man benævner de opdateringer, som de dagens digitale biler er i stand til at tage imod.
I det nye år kom turen så til G9, men problemet var ikke løst. Ærgrelsen over at konstatere, at Xpeng efter mindst ni måneders kendskab til problemerne endnu ikke havde løst problemerne, resulterede i blot tre ud af seks stjerner i Hvilkenbils test.
Nu sker det
Xpeng er smerteligt klar over de udfordringer, der følger med at have introduceret biler, som nok lever fuldt ud op til de krav, som sikkerhedsorganisationen Euro NCAP har til biler, men som i daglig brug er stærkt frustrerende og i nogle tilfælde potentielt farlige.
Xpeng-importøren fortæller nu, at håbet er lysegrønt. Man har på baggrund af input fra flere hundrede Xpeng-ejere i Europa gennem en længere periode justeret og finpudset bilernes software. I december og januar gennemførte et ingeniørteam test på de danske veje. De danner nu fundamentet for den kommende opdatering af softwaren.
Derudover har kunder gennem såkaldte betatest leveret informationer til ingeniørerne. Inden udgangen af marts skulle den lovede OTA-opdatering således være rullet ud, lover Joachim Vishart Hummel-Gryholm, marketingdirektør hos Xpeng Danmark.
“Jeg har selv kørt med ingeniørerne og kan se, hvor meget de har forbedret køreoplevelsen og rettet de ting, vi selv og kunderne har peget på,” siger han til Hvilkenbil.
Adskillige punkter
Joachim Vishart Hummel-Gryholm ridser en stribe kommende forbedringer op, og i flæng kan nævnes – med Hvilkenbils formuleringer:
- Den adaptive fartpilot vil opføre sig mere logisk i forhold til biler parkeret i vejkanten, vil tilpasse hastigheden og afpasse afstanden til forankørende mere nænsomt.
- Overvågningen af førerens opmærksomhed vil kunne indstilles i tre niveauer fremfor én.
- Timing af hastighedstilpasning og acceleration ved automatisk vognbaneskifte vil fungere bedre.
- Hyppigheden af advarsler fra vognbaneassistenten vil blive reduceret, og assistenten vil være bedre til at aflæse linjerne.
- Antallet af advarselslyde og visuelle advarsler vil være markant reduceret.
- Fjernlysassistenten vil være mere præcis til at blænde op og ned i forhold til registrering af med- og modkørende.
- Lydkvaliteten for Bluetooth-telefonsamtaler vil blive forbedret.
- Forvarmning af batteriet vil blive optimeret, når navigationsanlægget er kodet til at indlægge et ladestop.
- Antidug-funktionen vil blive opdateret for at undgå tildugning, hvilket resulterer i stærkere
Hvilkenbil prøver igen
Efter aftale med Xpeng vil Hvilkenbil i løbet af de kommende måneder efterprøve, hvor effektivt opdateringerne virker i G9. Stay tuned, som man siger.