Den geniale konstruktør bag supersportsvognen McLaren F1 står også bag den lille og ultralette konceptbil Yamaha Sports Ride – en motorcykel på fire hjul.
De fleste forbinder Yamaha med tohjulede motorcykler – og måske også nogle meget fine musikinstrumenter. Men faktisk er de japanske motorcykelspecialister ofte involveret i bilproduktion, hvor de bidrager med specialviden om f.eks. avanceret motorteknologi. Yamaha har blandt andet udviklet fire- og ottecylindrede motorer til Ford og Volvo.
Nu er japanerne på spil på fire hjul igen. Denne gang med en af showstopperne på biludstillingen i Tokyo, sportsvognskonceptet Yamaha Sports Ride, der ligner det nærmeste, du kan komme en motorcykel med fire hjul.
Nøgleordet er lav vægt. Og her har Yamaha allieret sig med ingen ringere end briten Gordon Murray, hjernen bag adskillige succesfulde F1-racere og ikke mindst den legendariske supersportsvogn McLaren F1 fra 1992.
Vejer blot 750 kg
Faktisk har designet af Yamaha Sports Ride visse ligheder med McLaren F1. Det gælder især letvægtskonceptet, der på samme tid skal give knivskarpe køregenskaber og lavere forbrug sammenlignet med andre sportsvogne.
Yamaha oplyser desværre hverken vægt eller præstationer for Sports Ride, men angiveligt vejer konceptbilen blot 750 kg. Den lave vægt er opnået ved at bygge med en teknik, som Gordon Murray har døbt ‘Design iStream’. Navnet dækker over en ny og ikke mindst billigere måde at benytte lette og stærke kompositmaterialer på – her epoxyplast forstærket med kulfiber.
Dermed viser Yamaha – og Murray – at de er på forkant med det, som mange anser for at blive fremtidens byggemateriale i bilindustrien. Kompositmaterialer er nemlig væsentligt lettere og stærkere end stål – udfordringen er at nedbringe produktionsomkostningerne. Her skal Yamaha Sports Ride vise vejen.