BILTEST: Stationcar-udgaven af Hyundais mellemklassebil er rummelig og en af de mest komfortable køreoplevelser, vi har haft længe. Men testbilens pris glider ikke helt så let ned.
Hvilken bil?
i30 er koreanske Hyundais bud på en bil i Golf-klassen. Stationcarudgaven af den nye Hyundai i30, tredje generation siden introduktionen i 2007, er forlænget med 25 cm i forhold til den fem-dørs hatchback og har et af klassens største bagagerum. Vi tester her topmodellen 1,4 T-GDI DCT Premium med firecylindret 140 hk turbobenzinmotor og 7 trins automatgear. Sidstnævnte koster 20.000 kr. ekstra og får prisen for testbilen op på 309.000 kr. Hyundai i30 stationcar fås dog fra 209.000 kr. med en 3-cylindret 1,0 liters turbobenziner, der yder 120 hk. Hyundai har også fortsat dieselversioner af i30. Her starter priserne ved 219.000 kr. med 110 dieselheste under motorhjelmen.
Vidste du at?
Den nye i30 er noget af en international cocktail. Hyundai, som også ejer Kia, er et sydkoreansk bilmærke, men koreanerne har for en del år siden erkendt, at for at få rigtig succes hos de kritiske forbrugere i Europa, er man nødt til at gå ‘all in’. Derfor ligger Hyundais (og Kias) design- og udviklingscenter i tyske Rüsselsheim – Opels hjemby – og ledes af designchef Peter Schreyer, som tidligere har været hos Audi. Produktionen af i30 (og Kia Ceed, som i30 deler platform med) sker i Nošovice i Tjekkiet, og dermed er den Hyundais mest europæiske bil hidtil. Senest er modelpaletten af i30 udvidet med en såkaldt fastback – en sedan med stor bagklap.
Hvordan er førerpladsen?
Spændende vil vi ikke just kalde førerpladsen i Hyundai i30, men den virker. Ergonomi og betjening er i orden, og den otte tommers touch-skærm fungerer fint og kvikt – perfekt placeret øverst på instrumentbordet.
Materialer og finish i ‘koreaneren’ er tilmed på et niveau, der burde få andre (europæiske) mærker til at kigge kritisk på deres egen kvalitet. Imponerende udvikling Hyundai og Kia har gennemgået på 10 år.
Med testbilens 7-trins DCT gear, der skifter silkeblødt og lækkert, har vi faktisk ikke meget lyst til selv at skifte gear trods merprisen på 20.000 kr. Det særdeles lave støjniveau i kabinen fortjener også roser. Eneste ting, vi kan sætte fingrene på, er et meget blankt, glat og sart indtræk i testbilen, som du glider lidt rundt på og er meget modtageligt for pletter.
Hvordan opleves kabinen?
Inde både skuffer og begejstrer Hyundai i30. Ikke mindst i bagagerummet, der er yderst velindrettet og byder på mere end 1,5 gang mere plads end i hatchback-udgaven – hele 602 liter – er der plads til. Vi er vilde med det utal af praktiske opbevaringsrum, der gemmer sig under bagagerummets gulv – store som små – hvor ting kan stuves væk, så de ikke skøjter rundt bagi. Særligt gennemtænkt er et ekstra dybt rum lige inden for bagsmækken, som er helt tæt. Her kan du fx dumpe vådt tøj ellers dagens fangst fra fisketuren. På bagsædet skuffer testbilen til gengæld, selv om stationcaren er hele 25 cm længere end den femdørs version. Trods en velvoksen akselafstand på 265 cm er benpladsen på bagsædet til den beskedne side, især hvis chaufføren er langbenet. Her var forgængeren faktisk bedre. Kunne man ikke have snuppet et par centimeter af det enorme bagagerum og fornøjet bagsædefolket med lidt mere benplads?
Er sikkerheden i orden?
Ja. Hyundai i30 er en velkonstrueret bil, der beskytter sin fører og passagerer ganske godt. Det viser Euro NCAP sikkerhedstesten fra 2017, hvor i30 scorede de maksimale fem stjerner. Dog blev der konstateret fare for at dele af instrumentbordet kan forvolde skader på fører og passager, ligesom beskyttelsen af førerens bryst ved den krævende pæletest ikke var i top. Til gengæld yder forsæder og nakkestøtter samt den automatiske nødbremse på testbilen god beskyttelse mod piskesmældsskader. i30 er standardudstyret med automatisk nødbremse, AEB Interurban, der har et virkningsfelt fra 10-175 km/t. Dog koster det 7.000 ekstra, hvis den også skal kunne reagere på fodgængere. Hyundai i30 har også aktiv vognbaneassistent og træthedsovervågning, og vælger du testbilens Premium-udstyr, får du også blindvinkelassistent, skiltegenkendelse og en ekstra airbag til knæene ved førersædet. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
Som en ‘smooth operator’. I Hyundai i30 har man en oplevelse af, at alt er smurt i olie. På bagakslen flotter Hyundai siger med uafhængig multilink-affjedring i stedet for en halvstiv bagaksel som på mange konkurrenter. Respekt!
Resultatet er komfort i topklasse. Styringen er samtidig præcis og fjerlet, hvilket er en fordel i byen, men retningsstabiliteten kunne være bedre på motorvejen. Den lidt ‘nervøse’ styring skyldes måske, at stationcarudgaven har 25 cm ekstra udhæng og ekstra 69 kilo ude bagtil i forhold til den fem-dørs udgave. Derved er tyngdepunktet skubbet en anelse bagud og trykket på forakslen lettet en smule. Eneste anke; vi bemærkede i testugen, at små bump og ujævnheder i vejen kan forplante sig til kabinen – og det bider man desværre mærke i, når alt andet er lige efter bogen.
Hvordan er motoren?
Som et urværk. Den 1,4 liters turbobenzinmotor med 140 hk gør ikke et meget væsen af sig under arbejdet med at flytte den relativt store bil. Den arbejder tyst og kultiveret og samarbejdet med det 7-trins automatgear med dobbeltkobling er yderst vellykket. Trods merprisen på 20.000 kr. ville vi vælge denne løsning, for det passer perfekt til i30’s DNA, at cruise af sted og lade elektronikken skifte selv. Det maksimale drejningsmoment på 242 Nm er til stede allerede fra 1.500 omdrejninger/minut, og det betyder, at du aldrig savner kræfter. Vi endte på et snit på 14,0 km/l efter en testuge med mest motorvej, og det er bestemt acceptabelt i forhold til det opgivne forbrug på 18,2 km/l efter den ikke særligt realistiske, NEDC-norm, som snart afløses af den mere virkelighedsnære WLTP-norm.
Passer prisen?
Både og. Først og fremmest er merprisen på 15.000 kr. i forhold til hatchbackudgaven af i30 fair. For du får oceaner af plads til oppakning for pengene og en noget større anvendelighed som familiebil. Også i forhold til ‘søsterbilen’ Kia Ceed SW, der står på samme platform, placerer Hyundai i30 sig fornuftigt i prisbilledet, selv om de to modelprogrammer ikke er særligt sammenlignelige – og Hyundais klart mest omfattende. Kia Ceed stationcar fås som i30 også fra 209.000 kr., men så er det med den ‘kedeligere’ 1,4 liters 100 hk benziner uden turbo. Testbilens 140 hk turbobenziner er slet ikke på programmet hos Kia. Samtidig er der mere bagageplads i i30, ligesom det samlede udstyrsniveau er højere hos Hyundai – ikke mindst mangler Kia Ceed automatisk nødbremse. Også som tilkøbsmulighed. Det diskvalificerer Ceed’en i vores bog.
Er der alternativer?
Ja, masser. Hyundai I30 konkurrerer med en række ‘tyskere’. Golf Variant med den fine 1,5 TSI motor med 130 hk har en høj startpris på knap 274.000 kr. men faktisk er den næsten lige så skarp på prisen som testbilen i den dyreste version, ‘Highline’, til 307.000 kr. og 324.000 kr. med 7-trins DSG. Skoda Octavia, der har mere plads på bagsædet og bagi end både testbilen og Golf’en har en startpris på 215.000 kr. med bare 86 hk, men faktisk kan du nå rigtig langt op i udstyrsrækkerne, før Octavia rammer testbilens niveau – fx koster Octavia Combi Style 1,5 TSI med 105 hk og 7 trins DSG-gear 275.000 kr. – og du kan få hele 180 hk for 295.000 kr. Seat Leon ST trumfer med en startpris på bare 182.000 kr. og for 293.000 kr. får du topudgaven FR med 180 turbobenzinheste og 7-trins DSG. Den er svær at slå. Opel Astra er også en af de biler, som Hyundai i30 skal måle sig med. Også Astra er billigere med en startpris på 202.000 kr., og selv om du hopper op i topversionen ‘Innovation’ med 150 hk og 6-trins aut. gear løber kasseapparatet ikke op i mere end 294.000 kr. Frem med lommeregneren igen, Hyundai…
Konklusion:
For: Komfort, mekanik, udstyr, fem års garanti.
Imod: Bagsædeplads, pris.
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
Meget mere Megane som stationcar
Opel Astra hitter også som stationcar
Honda Civic Tourer – radikalt rumfartøj
Seat Leon ST – plads i pæn indpakning
308 SW – familieflytter for frankofile fædre
Kia Ceed SW er både fornuft og forkælelse
FAKTA: Hyundai i30 Stationcar 1,4 T-GDI DCT Premium
Vejl. pris, inkl. lev.: 309.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.280 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,2 km/l (125 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,0 km/l
Længde/bredde/højde: 459/180/146 cm
Bagagerum (min/max): 602/1.650 liter
Køreklar vægt: 1.425 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 140 hk/242 Nm (v. 1.500 omdr./min.)
0-100 km/t: 9,2 sek.
Topfart: 208 km/t
Særligt standardudstyr (Premium):
8″-touchskærm med navigation og Apple CarPlay, 2-zonet klima, fartpilot, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. varme og betj. af radio og fartpilot, USB og Bluetooth, kørecomputer, dæktrykmåler, fuld LED-forlygter, bakkamera og p-sensorer bag, regnsensor, lysfølsomt bakspejl, lysautomatik, automatisk nødbremse, skilteassistent, blindvinkel-alarm, træthedsovervågning,16 alufælge.
Ekstraudstyr på testbilen:
Glas-panorama soltag: 13.000 kr.
Metallak: 6.500 kr.
Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse: 7.000 kr.
Adaptiv fartpilot + nødbremse med fodgængergenkendelse + elektrisk håndbremse (kun til modeller med DCT-gear): 17.000 kr.
KIA Ceed bygges i Žilina, Slovakiet. Se Wikipedia.
Hej Jens.
Jeg har selv lige købt en Hyundai i30 ST og har haft den i 1,5 måned nu, inklusiv en tur til Italien.
Jeg synes du rammer meget plet på mange ting. Vi er super glade for vores.
Dog synes jeg ikke, det er helt rimeligt at du giver den et minus på prisen. Skal du op og have Full LED forlygter, blindspot sensor, nøglefri betjening, skilteassistent, bakkamera og p-sensorer bag, lysautomatik, lysfølsomt bakspejl og Navigation blot for at nævne noget af det ekstra udstyr, så skal du altså punge ud med 45-50000 kr. ekstra 🙂
Det var blandt andet derfor jeg valgte en i30.