Fortsat vækst i elbilmarkedet, der er mere end fordoblet. Minileasing og firmabiler trækker det meste af læsset for elbiler i Danmark.
Salget af elbiler er så småt ved at få fat i danskerne. Væksten i salget af nye elbiler fortsatte også i november med 190 nye elbiler på gaden mod 92 i samme måned sidste år Mere end en fordobling af salget, mere præcist en fremgang på 106 procent.
Dermed er 2014 allerede nu det bedste elbil-år nogensinde, fastslår De Danske Bilimportørers statistik.
1.241 nye elbiler har fået nummerplader i 2014, og det er også mere end en fordobling i forhold til sidste år.
Mest populære el-bil i november står Nissan for med 63 indregistrerede Leaf. Lige i hælene er VW med 59 E-Up og 36 styk af Teslas Model S, mens der er langt ned til Renault Zoe på fjerdepladsen og BMW i3 som nr. 5 med henholdsvis 18 og 10 solgte elbiler i november.
Der er stadig tale om meget små tal i forhold til det samlede bilsalg, men elbilerne haler for eksempel ind på salget i store bilklasse med modeller som Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6. Den står for godt 300 solgte biler i november mod altså knap 200 elbiler.
Siden 2009 er der i alt solgt ca. 2.900 elbiler i Danmark.
Lærke Flader, der er branchechef for Dansk Elbil Alliance, mener, at de seneste tal viser, at danskerne efterhånden har taget elbilen til sig.
“Vi ser en større andel elbiler solgt til private måned for måned. Vi ser producenterne byde ind med stadig flere attraktive elbil-modeller. Der er altså klare tegn på, at danskerne ønsker elbilen,” siger hun i en pressemeddelelse
Danske bilkøbere prøver sig frem
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling er enig, men han på peger dog, at fremgangen i elbilsalget ’snyder’ lidt.
”Det kunne se ud som, danskerne nu for alvor kaster sig over elbilerne, men en stor del af indregistreringerne i november tegner biludlejningsselskaberne sig for,” vurderer han og forklarer, at Avis tilbyder minileasing af Nissan Leaf til 3.500 kr. pr. måned med en vis succes. Det har fået et andet biludlejningsselskab, Sixt, til at nu at tilbyde VW E-Up til 3.000 kr. pr måned.
”En stor del af de elbiler, der indregistreres, kører i de to selskaber, da en del forbrugere ser det som en uforpligtende måde at prøve en elbil på,” siger Jens Velling og henviser til, at man kan nøjes med at minilease bilen i 30 dage og så aflevere den igen.
Teslas S-model sælges heller ikke ofte til private, men i vid udstrækning som firmabiler.
”S-modellens rækkevidde på op til 300 kilometer og en pris fra godt en halv mio. kr. gør den til et reelt alternativ til for eksempel en BMW 520d firmabil, men den ligger over de fleste familiers private bilbudget,” siger Jens Velling.
Han vurderer, at mange private bilkøbere fortsat er tilbageholdende med at investere i en elbil, selv om de egentlig har lyst.
”Den relativt begrænsede rækkevidde, der reducerer en elbil til familiens bil nr. to, og den fortsatte politiske usikkerhed om elbilens fremtid i Danmark gør nok, at mange holder sig tilbage,” vurderer Jens Velling.
Elbilerne er frem til udgangen af 2015 fritaget for registreringsafgift, men herefter er det usikkert, hvad der sker, og det sætter spørgsmålstegn ved gensalgsværdien. Regeringen og støttepartierne SF og Enhedslisten har lovet at lave en langsigtet løsning på elbil-området først i det nye år.
Fakta: Mest solgte elbiler i november
Mærke, model | Salg nov. 2014 | Salg i 2014 |
Nisan Leaf | 63 | 465 |
VW E-Up! | 59 | 172 |
Tesla Model S | 36 | 345 |
Renault Zoe | 18 | 109 |
BMW i3 | 10 | 125 |
Kilde: De Danske Bilimportører |
Læs også:
Overraskende lavt værditab på elbiler