Bølgen af 3-cylindrede sparemotorer breder sig. Citroën C3 er den næste, der ”downsizer” for at spare benzin. Med 3 cylindre og 82 heste kører C3 hele 22,2 km/l.
For blot få år siden var 3-cylindrede motorer en nødløsning, kendetegnet af vibrationer og mislyde. Men siden Ford – fuldt fortjent – vandt titlen som Årets Motor tidligere i år, har 3 været lidt af et lykketal i bilindustrien. Med EcoBoost-motoren beviste Ford nemlig, at en lille, 3-cylindret benzinmotor med turbo kan være både økonomisk, kraftfuld og kultiveret. Siden har konkurrenterne stået i kø for at annoncere, at de er på vej med 3-benede maskiner.
Selv motor-feinschmeckerne BMW er snart med på den højeste mekaniske mode, når de lancerer en ”halveret” seks-cylindret rækkemotor.
For et par måneder siden lancerede også Peugeot en ny generation af 3-cylindrede motorer i 208. Og da Peugeot er en del af PSA-koncernen, finder motoren naturligvis vej til den teknisk identiske Citroën C3. Her leverer 1,2 liters motoren 82 heste uden turbolader og sørger for en fornem brændstoføkonomi på 22,2 km/l og et beskedent CO2-udslip på 104 gr/km. At det svarer meget godt til forbruget i mange mindre biler med færre kræfter beviser, hvor effektivt det er at gå fra 4 til 3 cylindre, hvis man vil spare benzin.
Citroën C3 med 3-cylindret motor har premiere herhjemme i disse første dage af november. Senere følger en mindre udgave på 1,0 liter med 68 hk. Priserne for 1,2 liters udgaven begynder ved 134.000 kr. for basisudgaven Attraction med bl.a. fjernbetjent centrallås, fartpilot og varme i forsæderne.