Sparegrise: Udvalget af biler, der kan nøjes med godt 3 liter brændstof for at køre 100 km – i hvert fald efter EU-normen – vokser fortsat.
I 1999 fik mikrobilen VW Lupo (billedet) alle til at spærre øjnene op. 3L TDI hed det lille vidunder, der som verdens første seriefremstillede bil kunne strække dieseldråberne til et normforbrug på 2,99 liter dieselolie pr. 100 km.
Det svarer til ca. 33,3 km på literen og en CO-udledning på minimale 81 g./km. Udstrakt brug af aluminium og sågar magnesium betød, at bilen var let men også dyr. Faktisk var Danmark et af de lande, hvor den sparsommelige mikro-VW solgte bedst. Andelen af den samlede produktion, der gik nordpå til Danmark fra fabrikken i Wolfsburg, var helt oppe på 16 pct. inden produktionen af Lupo stoppede i 2005. Normalt er det under 1 pct. af VW fabrikkernes produktion, der aftages herhjemme.
Hvor VW Lupo – og i øvrigt søsterbilen Audi A2 3L TDI – i 1999 var unikke, er det i dag ved at blive udbredt med bilmodeller, der går pænt over 30 km/l – i hvert fald på papiret.
Mini- og mellemklasse er for sparegrise
Men i dag er det ikke mikrobilerne, der er mest sparsommelige. De kører typisk med 3-cylindrede, lidt grovkornede benzinmotorer, der ikke er i nærheden af de 30 km/l. I stedet skal vi kigge op i mini- og faktisk også op i mellemklassen, for at finde ’sparegrisene’.
Seneste skud på stammen er den nye Opel Corsa 1,3 CDTI, der klarer 32,3 km/l efter EU-normen – nok til at slippe med den laveste ejerafgift på 240 kr. om året, der opnås ved minimum 32,1 km/l.
Dog kræver det automatgearkassen Easytronic 3.0’s bløde, velovervejede skift samt lavfriktionsdæk og opsamling af bremseenergi i bilens batteri at strække dråberne så langt. Det er 1,9 km/l bedre end samme motor med manuelt gear.
Corsa 1,3 CDTI Easytronic koster lidt under 214.000 kr. inkl. levering med Enjoy-udstyr og fem døre. Bilen kan bestilles hos Opel-forhandlerne fra marts måned.
Renault Clio er også med i 30-km/l-kapløbet med en særlig ’Optimized-udgave’ af den velkendte 1,5 liters dieselmotor med 90 hk, som allerede er til salg hos forhandlerne. En højere gearing presser som i Corsa forbruget ned på 32,3 km/l i snit. Clioen koster med fem døre lige under 178.000 kr. inkl. levering, mens stationcar-varianten Sport Tourer fås for 10.000 kr. ekstra.
Citroën C3 når VW Lupo
Den må dog se sig slået af Citroën C3 BlueHDi 100 Start&Stop med Seduction-udstyr, der klarer de magiske 33,3 km/l ,ligesom hedengangne Lupo, og en CO2-udledning på blot 79 g./km. Prisen for den ekstremt mådeholdende C3 er knap 176.000 kr. inkl. leveringsomkostninger.
Endnu en mini; VW Polo i Bluemotion-udgave, der faktisk har været på markedet i et par år, klarer også 30 km/l i fin stil. Endda kun med en 5-trins gearkasse. Den 1,4 liters Polo TDI BM med 75 HK præsterer nærmere bestemt 32,3 km pr. liter diesel. VW-ingeniørerne har arbejdet en hel del på at forbedre bilens aerodynamik, for mindre luftmodstand er lig med mindre brændstofforbrug. Selv fælgdesignet er optimeret til at afvise vinden, og dækkene har lav rullemodstand. Sammen med automatisk start/stop-system og rekuperation (genvinding af bremseenergi) betyder det, at Spare-Poloen er en sjælden gæst på tankstationerne. Prisen med tre døre er små 195.000 kr. inkl. levering.
Men selv i mellemklassen er der i dag biler, der klarer 30 km/l-grænsen. Audis A3 Sportback Ultra 1,6 TDI 110 hk, der har været på markedet siden sidste sommer, sniger sig lige ind i det afholdende selskab med 30,3 km/l efter EU-normen.
Nogle af virkemidlerne er også her lav vægt, genvinding af bremseenergi samt common rail-injektorer med et indsprøjtningstryk på hele 2.000 bar, der giver en bedre forbrænding. Sammen med særlige letløbsdæk, en sænket undervogn og forbedret aerodynamik får det forbruget og CO2-emission ned – ved blandet kørsel er den blot 88 gr./km. Prisen for Audi A3 Ultra starter ved små 310.000 kr. inkl. leveringsomkostninger.
Noget billigere og nogenlunde lige så rummelig er Citroën C4 BlueHDi 100 Start&Stop med Seduction-udstyr, der også klarer 30,3 km/l diesel efter EU-normen og kun udleder 86 gr. CO2 pr. km. Prisen inkl. levering er små 229.000 kr.
50 pct. længere pr liter i 2021
Udviklingen fortsætter selvfølgelig. Om syv år skal nye biler solgt i EU kunne køre næsten 50 pct. længere på literen, end de kan i dag takket være en aftale mellem EU-parlamentet og medlemslandene.
Konkret betyder aftalen, at hvor nye biler i 2015 gennemsnitligt må udlede 130 g. CO2 pr. km, må de fra 2021-22 kun udlede 95 g CO2 pr. km.
I dag kører en ny bil i EU i gennemsnit 100 kilometer på 6 liter brændstof. I 2021 bliver det 100 kilometer på 4 liter og i 2025-2027 forventeligt omkring 3 liter brændstof pr. 100 km.
Læs også:
Forbrug – Bilfabrikkerne fusker fortsat med tallene
Fakta: Andre biler over 30 km/l
Ford Fiesta 1,6 TDCI Econetic start-stop: 30,3 km/l.
Kia Rio og Hyundai i20 1,1 CRDI: 30,3 km/l.