308 GTI giver forbilledet baghjul

Flere hestekræfter, spærredifferentiale og store hjul: Peugeot 308 GTI lægger an til overhaling af selveste Golf GTI, men er lige så diskret som forbilledet.

VW sidder tungt på GTI-tronen i en klasse, som de opfandt med Golf GTI i 1975. Siden har konkurrenterne brugt 40 år på at indhente den ikoniske über-Golf med det ternede indtræk, golfbolden som gearknop og især køreegenskaberne, der i de bedste udgaver har nærmet sig superbils-niveau.

Franske Peugeot er blandt de mærker, der mest ihærdigt og med størst succes har fulgt i Golf GTIs hjulspor. Seneste forsøg – den tunge 308 GTI – kom aldrig på omgangshøjde med forbilledet, men nu er der lovende nyt fra Frankrig. Navnet er det samme, men 308 GTI er nu baseret på den nye model, der i civilt antræk har begejstret os med fine køreegenskaber og klassens vel nok mest elegante kabine.

Man skal se godt efter, men der er altså tale om den hidtil skrappeste Peugeot 308. Og om lidt er den væk: 308 GTI får hele 270 hk.
Man skal se godt efter, men der er altså tale om den hidtil skrappeste Peugeot 308. Og om lidt er den væk: 308 GTI får hele 270 hk.

Peugeot sætter trumf på ved at give 308 GTI flere kræfter end den tyske original. Trods en mindre motor på 1,6 liter, yder den franske Golf-dræber 270 hk – det er 50 heste flere end basisudgaven af Golf, der dog også fås i en skrappere udgave med 230 hk. Momentet i 308 GTI er lidt mindre med 330 Nm, men stadig nok til at give Golf baghjul: Mens den skal bruge 6,5 sekunder på sprinten fra 0 til 100 km/t, er den overstået på 6 sekunder rent i 308 GTI.

Interessant nok er forbruget det samme i de to rivaler: 16,7 km/l i snit – og det er faktisk beskedent i så hårdtpumpede biler.

Forhjulstræk og Torsen-differentiale
For at få alle kræfterne fra forhjulene ned i asfalten, benytter Peugeot samme fine Torsen-differentiale som sportsvognen RCZ-R. Faktisk bygger 308 GTI i høj grad videre på den nu udgåede RCZ-R, og det lover godt for køreoplevelsen. Undervognen er også sænket 11 millimeter og fjedrene strammet op – forhåbentlig ikke mere, end at 308 beholder det meste af sin fine affjedringskomfort.

Som forbilledet fra Wolfsburg er Peugeot 308 GTI nærmest diskretionen selv. Drengerøvene kigger forgæves efter potente buler i motorhjelmen eller spoilere på størrelse med noget fra en sportsflyver.

Peugeot dyrker i stedet antydningens kunst med små detaljer som en lidt dybere indsugning, to udstødningsrør og røde syninger på sportssæderne. Kendere vil dog straks få øje på forhjulenes bremseskiver på størrelse med middagstallerkener. Her er tale om seriøs bremsekraft: Skiverne er hele 38 cm i diameter, og dermed kører 308 GTI aldrig med mindre end 18-tommer fælge – ellers er der simpelthen ikke plads til bremserne.

En særlig sportknap ændrer instrumentbelysning i 308 GTI til rød og skruer op for motorlyden.
En særlig sportknap ændrer instrumentbelysningen i 308 GTI til rød og skruer op for motorlyden.

Savner man lidt dramatik i designet, kan 308 GTI leveres i en særlig lakering, hvor den sidste tredjedel af karrosseriet er lakeret sort.

Peugeot 308 med det store løvehjerte får verdenspremiere midt i september på biludstillingen i Frankfurt. Derefter kommer den formentlig til Danmark sidst på året, men priser og ankomsttidspunkt er endnu ukendte. Vi gætter på, at 308 GTI ikke blot får fordel af flere heste, men også en lavere pris end de 485.000 kr. som VW forlanger for Golf GTI.

Læs også: Peugeot 308 er Årets Bil i Europa

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here