Seat placerer den nye Ibiza i miniklassens bløde midterfelt med priser fra 139.000 kr. Ny platform giver bedre plads og mulighed for avanceret udstyr og mange sikkerhedsassistenter.
Når der er Danmarkspremiere 10. juni på den nye Seat Ibiza, er der tale om meget mere end blot endnu en ny model i den populære miniklasse. Femte generation af Ibiza er den første bil i VW-koncernen på den nyudviklede MQB-A0 platform. Modulplatformen giver helt nye og spændende muligheder for Ibiza og senere de øvrige mærker i familien.
Akselafstanden forlænges med næsten 10 cm. Sammen med et væsentligt bredere karrosseri giver det både bedre plads og en mere ‘voksen’ og bredskuldret fremtoning. De første prøvekørsler i internationale medier tyder også på, at platformen er en gevinst for køreegenskaberne, blandt andet fordi vægten er reduceret og styringen skærpet.
MQB-platformen giver også adgang til et større arsenal af moderne teknologi. I Danmark bliver automatisk nødbremse og en 5-tommers infotainment-skærm standard i den billigste Reference-udgave. Til gengæld er aircondition sparet væk. Den kølige luft er med i Style-udstyret, der også omfatter multifunktionsrat i læder, farver på infotainment-skærmen, fartpilot, regnsensor, varme i forsæderne og bluetooth. Prisen for at opgradere fra Reference til Style-udstyr bliver 15.000 kr.
For yderligere 15.000 kroner kan man vælge mellem det sportslige FR-udstyr eller det mere luksusorienterende Xcellence-trim (billedet). Ud over sportsundervogn og et stylingkit, byder FR på aircondition, betjeningsskærm i farver, regnsensor, 17” alufælge, fartpilot, sportssæder, varme i forsæderne, multifunktionsrat, Bluetooth, træthedsregistrering og forskellige køreindstillinger for styretøj og speederrespons.
Xcellence handler mere om luksus. Ud over kromdetaljer og samme komfortudstyr som FR, har Xcellence blandt andet mindre, men mere komfortable 15” alufælge, p-sensorer for og bag samt nøglefri betjening.
Større skærm koster ekstra
Mere avanceret udstyr som adaptiv fartpilot og en glasindfattet betjeningsskærm på otte tommer bliver ekstraudstyr til de dyreste varianter.
Ibiza kommer i første omgang med tre benzinmotorer og en enkelt diesel. Sidstnævnte er en 1,6 liter med 95 heste, mens alle benzinmotorer er varianter af den samme 1,0 liter med tre cylindre. Mindste udgave yder 75 hk uden turbo, mens turbo fås i to udgaver med henholdsvis 95 og 115 hk. Senere følger en nyudviklet 1,5 liters turbobenziner med fire cylindre og 150 hk.
Mens Seat Ibiza kommer først med VW-koncernens nye platform i miniklassen, får den senere følgeskab af nye udgaver af VW Polo, Audi A1 og Skoda Fabia med samme teknologi.
Udvalgte priser på Seat Ibiza (inkl. lev.)
1,0 MPI 75 hk Reference: 139.000 kr.
1,0 MPI 75 hk Style: 154.000 kr.
1,0 TSI 95 hk Reference: 149.000 kr.
1,0 TSI 95 hk Style: 164.000 kr.
1,0 TSI 115 hk Style: 176.000 kr.
1,0 TSI 95 hk FR: 179.000 kr.
1,0 TSI 115 hk FR: 191.000 kr.
1,0 TSI 95 hk Xcellence: 179.000 kr.
1,0 TSI 115 hk Xcellence: 191.000 kr.
Læs også: Femte oplag af Seat Ibiza får vokseværk