Tyske og amerikanske myndigheder undersøger, om Mercedes lige som VW har snydt med udstødningen fra dieselbiler. Anklagerne får nu Mercedes til frivilligt at tilbagekalde tre millioner dieselbiler.
Er Volkswagen virkelig den eneste bilproducent, der har fusket med udstødningen for at leve op til skrappe miljøkrav?
Dét spørgsmål har man hørt igen og igen, siden VW-koncernen for knapt to år siden blev afsløret i fusk med udstødningen i mere end 10 millioner dieselbiler. For kan det virkelig passe, at VW er de eneste i en konkurrencepræget industri, hvor man i stor stil benytter de samme komponenter og underleverandører og skal overholde de samme lovkrav, der bliver nødt til at snyde for at klare sig?
Tvivlen gnaver og i maj blev luppen rettet mod en anden tysk bilgigant, Mercedes-Benz, der fik uanmeldt besøg af både de tyske og amerikanske myndigheder. I forrige uge måtte repræsentanter fra Mercedes forklare sig hos de tyske regeringsmyndigheder i Berlin, der mistænker for bilkoncernen for at stå bag en lignende form for snyd med udstødningen fra dieselmotorer som VW.
Ind til nu er der ikke fremlagt beviser for mistanken, men presset på Mercedes stiger. For nylig blev mærkets investorer advaret om, at firmaet kunne blive udsat for ’markante’ bøder og tilbagekaldelsesaktioner. Senest har Mercedes lanceret en kampagne, hvor flere end tre millioner dieselmodeller i Europa skal en tur på værksted for at få opdateret motorernes software.
”Den offentlige debat om dieselbiler skaber usikkerhed. Vi har derfor besluttet at udføre yderligere tiltag for at berolige ejere af dieselbiler og styrke tilliden til dieselteknologien,” forklarede VW-bossen Dieter Zetsche i den forbindelse.
Dyr aktion kan være god forretning
Opdateringen gælder alle Mercedes-biler med dieselmotorer, der opfylder de to nyeste EU5- og EU6-normer – det svarer stort set til alle, nyere dieseldrevne Mercedes’er.
Turen på værkstedet er gratis for ejerne – men bestemt ikke for Mercedes, der regner med at bruge godt 1,5 milliarder kroner på aktionen. Analytikerne vipper dog med hatten: Ved at hjemkalde så mange biler frivilligt, håber Mercedes på at kunne slippe for de enorme bøder, som VW er blevet pålagt. Det skønnes, at ’dieselgate’ kommer til at koste VW mere end 200 milliarder kroner, så hvis Mercedes kan slippe for yderligere tiltale med aktionen, er halvanden milliard kroner særdeles billigt sluppet.
Mercedes sælger langt flest biler med dieselmotorer, og det forventer mærket at blive ved med:
”Vi er overbeviste om, at dieselmotorer fortsat vil være en fast bestanddel af vores motorudvalg, ikke mindst på grund af det lave CO2-udslip,” fastslår Dieter Zetsche.
Mercedes lancerede sidste år en ny, firecylindret generation af dieselmotorer i E-klassen, der nu skal bruges i flere bilmodeller i koncernen.