Så langt på literen kører bilen i virkeligheden

kørselsfradrag

Blog: De reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år er ikke imponerende fastslår flere målinger af moderne bilers virkelige brændstofforbrug.

Du ved det godt. Bilfabrikkernes opgivelser af brændstofforbrug stemmer ikke overens med virkeligheden – eller i hvert fald kun under de allermest gunstige hastigheder – og i medvind med solen i ryggen.

Men faktisk er de nye og de mindste biler faktisk dem, der ifølge bilbasen.dk, er mest ‘uærlige’ omkring deres drikfældighed, mens teori og virkelighed hænger bedst sammen for lidt ældre biler.

“Faktisk er de reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år ikke vildt imponerende, mens testresultaterne er blevet langt bedre. Faktisk er de mest brændstoføkonomiske biler fra forrige årtusinde – det er nemlig stadig VW Lupo 3L og Audi A2 3L, der er mest effektive ifølge spritmonitor.de, der indsamler data fra tyske bilejere. Lupo og A2 kører 27,7 km/l og det er der altså ingen, der har slået endnu,” skriver Ebbe Sommerlund i sin blog på bilbasen.dk.

Han konstaterer samtidig, at ‘dansker-darlingen’ VW Up er én af dem, der skyder langt over målet med det opgivne brændstofforbrug.

Der er flere forklaringer på, at forholdet mellem det reelle og det opgivne forbrug er stadig mere skævvredent.

Dels er bilerne blevet tungere af sikkerhedshensyn, og dels gør emissionskrav ikke altid bilen mere økonomisk.

Desuden måles forbruget i et laboratorie, og ikke på vejen.

Oveni er testcyklussen, som bruges i EU (NEDC), ikke særlig tidssvarende, da accelerationerne er langsomme og tomgangskørsel udgør en relativt stor andel. Det er derfor start-stop overhovedet giver en forskel, for i virkelighedens verden er betydningen minimal.

Ny test skal være mere realistisk
En ny test vil dog gøre tingene mere realistiske.

Snart testes efter en opdateret cyklus kaldet WLTC, der som NEDC foregår i et laboratorie. Samtidig indføres Real Driving Emission (RDE), som skal afgøres hvorvidt emissionskravene overholdes under kørsel.

“Selv om WLTC er mere realistisk end NEDC, så ventes det ikke, at tallene bliver realistiske,” konstateres det i bloggen.

Vil du se realistiske forbrugstal for den bil, du planlægger at købe, kan du for eksempel tjekke spritmonitor.de, der indeholder mere end 500.000 registrerede målinger.

Resultaterne kan dog være lidt omstændelige at søge frem. De er i hvert fald vigtigt, at du indsnævrer søgningen så meget som muligt og ser bort fra de mest optimistiske/fejlopgivne resultater.

En anden mulighed er at søge i den såkaldte EQUA-databasen, der har realistiske tal for stort set alle biler på det europæiske marked.

Læs også: Bilfabrikkerne fusker fortsat med tallene 

FAKTA: Brændstofforbrug for de mest solgte biler

Som du kan se på listen over de mest solgte biler i Danmark sidste år, så er der langt fra opgivne tal til de realiserede:

Model / Opgivet til / Kører i virkeligheden

Peugeot 208 1,0 68 hk / 22,7 km/l / 14,8 km/l
Volkswagen Up 1,0 60 hk / 24,4 km/l / 14,8 km/l
Peugeot 308 1,2 82 hk / 20,0 km/l / 17,0 km/l
Volkswagen Polo 1,2 90 hk / 21,3 km/l / 15,3 km/l
Toyota Aygo 1,0 69 hk / 26,3 km/l / 17,5 km/l
Toyota Yaris 1,3 99 hk / 20,4 km/l / 14,6 km/l
Ford Fiesta 1,0 100 hk / 23,3 km/l / 14,3 km/l
Peugeot 108 1,2 82 hk / 23,3 km/l / 15,2 km/l
Opel Astra 1,0 105 hk / 23,3 km/l / 15,2 km/l
Volkswagen Golf 1,0 115 hk / 23,3 km/l / 14,4 km/l

KILDE: EQUA INDEX/EMISSION ANALYTICS og bilbasen.dk

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Selvom det kan være vanskeligt at nå de officielle tal, kan en bevidst chauffør i de fleste tilfælde køre længere på literen end de virkelighedstal, der er angivet i artiklen.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here