Volkswagen-koncernen vil bruge over 500 mia. kr. på blandt andet udvikling af batterier til egne elbiler samt 30 nye elbiler frem mod 2030.
Det er gigantiske beløb, man jonglerer med i den tyske bilgigant Volkswagen AG. Tidligere på året indgik man et forlig i USA som følge af ’Diesel-gate’ skandalen, hvor der var manipuleret med NOx udledningen i en lang række af koncernens dieselbiler.
Det indebærer, at VW skal betale en bøde på 30 mia. kr. til det amerikanske justitsministerium. Dermed kommer ’Dieselgate’ samlet set til at koste VW bøder på 160 mia. kr. alene i USA og Canada.
Men det har langt fra lammet den tyske bilgigant, der nu satser ’big time’ på el-biler – en nødvendighed man paradoksalt nok selv kan have været med til at skabe med skandalen, som efterfølgende har gjort dieselbiler ’politisk ukorrekte’.
I alt satser selskabet 84 mia. dollars svarende til 520 mia. kr. efter på elbiler inden 2030. Det skriver magasinet Elektrek.
En kontant melding, som sikkert giver genlyd i konkurrenternes bestyrelseslokaler.
“Et selskab som VW må føre an, ikke følge efter. Vi har set skriften på væggen og vil levere varen. Dette er ikke blot en svag hensigtserklæring. Det er en stærk selvforpligtelse, som fra i dag bliver måleenheden for vores præstation,” siger Volkswagens topchef Matthias Mueller til Eltrek.
På vej med 30 elbiler
Inden år 2030 vil han sende 30 forskellige elbil-modeller på markedet, lyder det ambitiøse mål. Blandt dem en ny kompakt crossover ID Crozz, som VW netop i disse dage viser et stilstudie af på biludstillingen i Frankfurt (billedet).
VW har øremærket over halvdelen af den enorme sum til udvikling af batterier til egne elektriske biler.