BILTEST: Diskret facelift forfiner og forbedrer klasseduksen VW Golf. I ‘spareudgaven’ BlueMotion virker motoren dog hæmmet uden for alvor at køre langt på literen.
Hvilken bil?
Syvende generation af VW Golf har nu fem år på bagen og har derfor fået et facelift, der skal fastholde modellens bestseller-status frem til afløseren er klar i 2019. Typisk for Golf er der tale om nænsom evolution frem for revolution: Kosmetisk begrænser ansigtsløftningen sig til mere LED-teknik i lygterne og ændrede kofangere, der får Golf til at se bredere ud. Teknisk sker der mere i form af mulighed for at udstyre Golf med fuld digital instrumentering, større infotainment skærm og så introducerer VW en ny 1,5 liters turbobenzinmotor med 150 hk og cylinderfrakobling, der holder forbruget nede. Her tester vi samme motor i den særligt sparsommelige BlueMotion-udgave, der er droslet ned til 130 hk. Prisen inkl. levering er 258.000 kr.
Vidste du at?
VW har droppet fortidens tendens til at spare på udstyret trods opskruede priser. Golf er ikke længere markant dyrere end konkurrenterne, og standardudstyret er blevet væsentligt mere omfattende. I den testede BlueMotion Comfortline får du 130 turboheste og fine detaljer som automatisk klimaanlæg, aktiv fartpilot, LED-kørelys for og bag, elektronisk differentiale og alufælge som standard. Metallak er nærmest billigt til merprisen 4.500 kr.
Og så glæder det os endnu mere, at det nu kun er basisudgaverne, der må nøjes med den halvstive bagaksel – resten af modelprogrammet får et avanceret multilinkophæng, der både forbedrer komfort og køreegenskaber. Danke schön VW, det har vi savnet.
Hvordan er førerpladsen?
Typisk Golf og det er en kompliment. Høj som lav kan finde en god kørestilling, og betjeningen er præget af tydelig tysk logik. Med faceliftet bevæger Golf sig dog længere ind i high-tech land, og det kræver lidt tilvænning: Nyt er en stor infotainment-skærm bag glas, der ser lækker ud og reagerer hurtigt, men også kræver din fulde opmærksomhed – her er ingen genvejstaster, som du kan ramme uden at kigge. Testbilen var desuden udstyret med fuld digital instrumentering, der ser imponerende ud men også er spækket med så mange informationer, at det går ud over læsbarheden. Til sammenligning virker Peugeots tilsvarende i-Cockpit instrumenter mere overskuelige og elegante.
Hvordan opleves kabinen?
Selv om syvende oplag af Golf er blevet lavere, sidder du fortsat i en af klassens bedst udhulede biler – VW får det maksimale ud af Golf’s ikoniske kasseform. Både for og bag er der god plads i alle retninger, og du skal over i søsterbilen Skoda Octavia for at få mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Som altid er den umiddelbare fit og finish på et højt niveau i VW Golf – faktisk skal du opgradere til en anden søsterbil, Audi A3, for at finde lækrere og blødere plastoverflader. Og så bemærker vi, at der – modsat tidligere – ikke optræder nogle af de knirke- og klagelyde, der ofte plager VW. Måske fordi ansigtsløftningen inkluderer et reelt kvalitetsløft.
Er sikkerheden i orden?
VW Golf 7 blev crashtestet af Euro NCAP i 2012 med fine karakterer. Siden er crashtesten blevet skærpet betydeligt. Da den grundlæggende crashsikkerhed er høj i Golf, og VW samtidig har oprustet med de aktive sikkerhedsassistenter, der giver point hos Euro NCAP i dag, vurderer vi, at Golf matcher de sikreste biler i klassen. Udover automatisk nødbremse har Golf en multikollisionsbremse, der bremser bilen ned, hvis den fortsætter efter et sammenstød og PreCrash, der automatisk lukker ruder, strammer seler og gør airbags klar til affyring, hvis elektronikken fornemmer optræk til et sammenstød. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Nærmest wunderbar: Golf har altid ramt et kompetent kompromis mellem komfort og sport, og faceliftet finpudser de fine køreegenskaber yderligere. Multilinkbagakslen er ikke blot bedre til at opsuge ujævnheder, men skærper også den i forvejen præcise styring. Samtidig sørger det elektroniske spærredifferentiale for endnu mere vejgreb, når du accelererer ud af sving. Læg hertil et kort og præcist gearskifte, og Golf cementerer sin position som en af klassens mest velkørende biler. Hondas nye Civic er endnu skarpere og en Hyundai i30 endnu mere komfortabel, men Golf er en ægte allrounder, der mestrer alle kørediscipliner.
Hvordan er motoren?
Motoren overrasker ved at være det svage led i en ellers stærk pakke – helt bogstaveligt: Den nyudviklede, firecylindrede EVO-motor snurrer kultiveret og støjsvagt, men her i BlueMotion-udgaven er der skruet ned for ydelsen: 150 hk og 250 Nm er blevet til 130 hk og 200 Nm for at spare brændstof.
Resultatet er en motor, der virker kastreret og uden reelt overskud – og endda får for lidt ud af sin spareiver: Trods cylinderfrakobling , der ‘slukker’ for to af de fire cylindre ved moderat marchfart, kører BlueMotion-udgaven kun 0,8 km længere per liter sammenlignet med 150-hestes udgaven. Den betaler vi gerne 9.000 kr. ekstra for, så Golf får det kraftoverskud, den fortjener.
Passer prisen?
Ja, VW er ‘kommet ned på jorden’. Golf er efterhånden kun lidt dyrere end konkurrenterne, og du får reel valuta for de ekstra kroner i form af lækker mekanik og finish. Den testede Comfortline-udgave har faktisk alt i udstyr – inklusive en velfungerende aktiv fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende. Vil du alligevel flotte dig med mere, er priserne ganske rimelige. For eksempel kan du få en komfortpakke med fuld digital instrumentering, opgraderet mobilforbindelse og varme i rattet for under 10.000 kr. Absolut fair for detaljer der ellers mest er kendt fra luksusbiler, hvor merprisen er himmelstræbende.
Er der alternativer?
Fords aldrende men velkørende Focus med 125 hk, lavt forbrug og omfattende FUN-udstyr er nærmest billig til kampagneprisen 217.000 kr., men savner plads på bagsædet og den sidste finish i kabinen. Opel Astra 1,4 med 125 hk og Enjoy-udstyr til 225.000 kr. er billigere og kan på mange måder måle sig med Golf, mens Honda Civic med 129 hk til 229.000 kr. er det sportslige og overraskende rummelige alternativ – hvis du kan leve med drengerøvs-designet. Den ’koreanske Golf,’ Hyundai i30, minder om det tyske forbillede på udstyr og komfort, men er mindre rummelig til 249.000 kr. med 140 hk og omfattende Trend-udstyr. Samme pris koster den stilfulde Peugeot 308 med en bomstærk tre-cylindret motor med 130 heste, der faktisk kører hele 22,2 km/l med mærkbart mere overskud end VW’s BlueMotion-motor…
Konklusion:
For: Plads, finish og køreegenskaber fra øverste skuffe.
Imod: BlueMotion motor virker tam.
Hvilkenbil siger:
Med et diskret, men effektivt facelift bevarer VW Golf sin position som den lille mellemklasses duks. På allround-egenskaber er der stadig ingen, der slår det tyske ikon. Men drop BlueMotion-udgaven og vælg i stedet 150-hestes udgaven, der giver Golf det overskud, som bilen fortjener.
Læs også test af konkurrenterne:
Hyundai i30 – dygtig koreansk Golf-spiller
Opel Astra rækker efter stjernerne
Honda Civic er for entusiaster
Peugeot 308 er stærk på stil og komfort
Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen
Megane er den bløde mellemvare
FAKTA: VW Golf 7 1,5 TSI EVO BlueMotion Comfortline
Vejl. pris, inkl. lev.: 258.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.090 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l
Forbrug i test: 17,0 km/l
Længde/bredde/højde: 426/180/149 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.270 liter
Vægt: 1.280 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin med cylinderfrakobling
Effekt: 130 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek
Topfart: 210 km/t
Særligt standardudstyr (Comfortline):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, 8” trykfølsom skærm, automatisk nødbremse, multikollisionsbremse, PreCrash, adaptiv fartpilot, 16” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, LED-kørelys for og bag, elektronisk differentialespærring,
Metallak: 4.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Blindvinkelassistent: 4.900 kr., DK komfortpakke (digitale instrumenter, comfort mobilforbindelse, lædermultifunktionsrat m. varme): 9.800 kr., DK navigationspakke (navigation og DAB-radio): 10.600 kr., nøglefri betjening: 5.000 kr.
Undrer mig over, at der intet er skrevet om det ret store motorolie-forbrug, som alle motorer fra VW må bruge; op til 0,5 liter motorolie pr. 1000 km? Det står i deres instruktionsbøger.
Fin anmeldelse, men synes det er en anelse i overkanten at kalde motoren for kastreret og hæmmet. Var selv ude og prøvekøre både 130 og 150 HK udgaverne, dog begge med DSG7 i variant udgaven, og selvom der naturligvis er mere power i den store, så føles 130 hk langt fra hæmmet. Der er en ganske fin og lineær kraftudvikling, der efter min vurdering vil være mere end nok til den almene bruger, og der er efter min mening ikke voldsomt stor forskel på de to. Kan gearkassen have gjort en forskel (manuel vs dsg7)?
Tænker også at der vil være en større forskel i brændstofforbruget, når de måles over længere strækninger. Det er vel der at den største forskel viser sig, i lyset af at 130hk udgaven periodevis kan koble alle cylindre fra – hvad er jeres tanker om det?
Hej Jon. Tak for dit indlæg. Det er jo altid en subjektiv oplevelse, så man vil bestemt kunne diskutere om min beskrivelse af BlueMotion-motoren som værende kasteret og hæmmet er i overkanten. Når jeg ikke er helt tilfreds, så er det fordi jeg oplever det som ret tydeligt, at den mangler 50 Nm sammenlignet med 150 hk-udgaven. Den kraftigere version har iøvrigt også cylinderfrakobling, hvilket er en del af forklaringen på, at den kun bruger marginalt mere brændstof end BlueMotion-udgaven. Sammen med en beskeden merpris afgør det sagen for mig: Så foretrækker jeg det ekstra kraftoverskud, som jeg savner i 130 hk-udgaven. Også selv om jeg er enig med dig i, at BlueMotion-udgaven er kultiveret, har en fin lineær kraftudvikling og vil være tilstrækkeligt kraftigt til langt de fleste bilister i langt de fleste situationer.
Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk