E-Pace er Jaguars første, kompakte SUV. Med velskabt design, fine køreegenskaber og et drys historie til overraskende lav basispris skal E-Pace vinde nyt terræn for det engelske traditionsmærke.
Der er sket små, men markante ændringer af det danske bilmarked. To afgiftsændringer inden for kort tid har især begunstiget de dyrere biler. De helt små mikrobiler er ikke længere per definition danskernes førstevalg. Samtidig taber Audi terræn i den dyre ende af bilmarkedet. Når alle efterhånden kender én, der har en sort Audi A4, begynder trendsætterne at lede efter nyt. Mercedes har set åbningen og vinder nye kunder med et anderledes design og nedsatte priser – hvilket igen har udløst generel priskrig og kampagner i luksusklassen.
For bilkøbere og firmabilister med lidt ekstra på bilbudgettet er det fede tider. Og for et lidt nichepræget traditionsmærke som Jaguar, kunne timingen næsten ikke være bedre:
Sig ’hello’ til E-Pace – Jaguars første kompakte SUV, skræddersyet til at tage kampen op med bilernes svar på tyske stangvarer fra Hugo Boss som Audi Q3, BMW X1 og snart X2, Mercedes GLA og selvfølgelig også det svenske håb, Volvo XC40.
Det er en klasse af halvdyre og helt moderigtige SUV’ere, der handler om livsstil, og hvis der er noget, som Jaguar ved noget om, er det at sælge biler med stil, ja nogle vil lige frem tale om følelser.
De fleste kender historien om Jaguar – den om de smukke sportsvogne og luksuriøse limousiner, hvis pålidelighed var omvendt proportional med bilernes indlysende elegance. Men siden indiske Tata skød penge i foretagendet, har historien ændret sig: Jaguar er midt i en omfattende modeloffensiv, hvor alt fra platforme til motorer er nyudviklede. E-Pace er bare seneste skud på stammen, og den kommer bogstavelig talt lige til tiden – ikke mindst i Danmark, hvor betingelserne for at sælge dyrere biler sjældent har været bedre.
Salget skal tredobles
Ambitionerne fejler da heller ikke noget. Frem mod 2020 vil den danske importør af Jaguar og søstermærket Land Rover tredoble salget. Og her spiller E-Pace en afgørende rolle.
”Som mærke er vi godt hjulpet af to afgiftsnedsættelser inden for kort tid. De betyder, at Jaguar er kommet ned i en prisramme for både firmabilister og privatkøbere, der passer til flere danskere,” siger landechef for Danmark, Michael Lund.
Hos importøren tror man, at det moderne Jaguar kan klare sig uden hjælp fra mærkets veldokumenterede historie: Som moderigtig og velskabt SUV skal E-Pace ikke mindst lokke nye kunder i butikken, der først ved andet blik vil tænke over, at de kigger på en Jaguar.
E-Pace skal sælges på designet, køreegenskaberne – ja, de følelser, som den vækker hos køberne. Og så hjælper det selvfølgelig, at mærkets nye baby – hvis man regner omfanget af standardudstyr med i prisen – også bliver den hidtil billigste indgangsbillet til Jaguar-universet: Lige knapt 384.000 kr. rækker til en veludstyret basis E-Pace med 150 hestes dieselmotor og forhjulstræk. For firmafolket er beskatningsværdien godt 325.000 kr., mens privatleasing begynder ved 5.000 kr. pr. måned for en tre-årig leasingperiode med 45.000 km og en engangsbetaling på 20.000 kr.
Modsat de tyske rivaler fedter Jaguar nemlig ikke med udstyret i den mindste E-Pace. På den lange liste over standardudstyr finder vi fine detaljer som LED-lygter, regnsensor, 17-tommer alufælge, klimaautomatik, fire køreprogrammer, 10-tommers trykfølsom skærm, fartpilot, p-sensorer for og bag med bakkamera og aktiv sikkerhed i form af automatisk nødbremse og vognbaneassistent.
For at holde leveringstiden nede – hvilket ifølge importøren skal give en konkurrencefordel – opererer Jaguar Danmark med såkaldte ’Drivers Edition’ udgaver, der indeholder det udstyr, som de fleste kunder efterspørger. Derudover er der nærmest frit valg på alle hylder, hvis du bil betale og har tålmodighed til at vente lidt længere på din nye Jaguar: Helt som konkurrenterne kan E-Pace udstyres med alt, hvad hjertet begærer af udstyr, så priserne rykker langt forbi den dyre side af millionen.
De vigtigste spring er firehjulstræk til 95.000 kr. mens ni-trins automatgear lægger yderligere 14.000 kr. på prisen. Skal den to-liters dieselmotor yde 180 i stedet for 150 hk, koster det 45.000 kr. – og kræver altid det dyre firehjulstræk.
Mens udgaver med 150 og 180 dieselheste ventes at blive bestsellere i Danmark, kan man også få E-Pace med 250 eller 300 hestes firecylindrede turbobenzinmotorer. Her begynder priserne ved henholdsvis 566.000 og 814.000 kroner, men så er det også altid inklusive firehjulstræk og automatgear.
Tung men adræt
Prisspændet er med andre ord enormt. På en kort prøvetur under præsentationen i Aarhus, havde vi lejlighed til at prøve den mindste motor – 150 hk diesel – med automatgear og firehjulstræk. Vi fik indtryk af, at det ikke bare er marketing-snak, når importøren taler om en SUV, der ’skal køre lige så godt, som den ser ud’: Trods en heftig vægt, der selv i mindste udgave får badevægten til at stønne ”1.775 kg”, er E-Pace overraskende adræt. Det præcise styretøj får lynhurtigt bilen til at skifte retning, og selv om undervognen er fast i kødet, nyder du både god føling med vejen og en komfortabel affjedring. Fraværet af støj fra hjul og motor er også iørefaldende, så selv om E-Pace er den mindste og billigste Jaguar, har du stadig indtryk af at køre i en premiumbil. Vel at mærke en premiumbil, der hverken ligner eller hedder det samme som naboens. Netop de kvaliteter skal give Jaguar en reel mulighed for at skabe sig en ny og større fanskare med E-Pace.
Hvilkenbil.dk vender tilbage med en egentlig testkørsel af Jaguar E-Pace senere i år.
Læs mere om E-Pace: Ny baby-Jaguar med store ambitioner