Mercedes’ nye A-klasse skal sætte nye standarder i den lille mellemklasse med ny teknologi, som ikke engang findes i topmodellen S-klasse. Komfort og pladsforhold får også et markant løft.
”En smartphone på hjul.”
Sådan lyder den korte, fyndige beskrivelse af den nye A-klasse fra Mercedes’ altid citat-værdige topchef Dieter Zetsche. Ordene faldt til branchebladet Automotive News Europe i forbindelse med lanceringen af Mercedes’ nye ’baby’ fredag aften. Her forklarede Zetsche, at den nye A-klasse får den hidtil mest avancerede brugerflade mellem mand og maskine, som koncernen nogensinde har udviklet – ikke engang det relativt nye flagskib, S-klassen, kan følge med her.
Mercedes kalder teknologien MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Bag det lange ord og den enorme computerkraft ligger et system, der skal gøre det nemmere for A-klasse-ejerne at udnytte alt fra navigation til smartphones under kørslen. Opskriften er stemmestyring, der skal få Siri på din iPhone til at virke som en hørehæmmet, langsomt opfattende bedstemor. I den nye A-klasse siger du bare ’Hej Mercedes’ og beder derefter MBUX om at finde din destination, en anden radiokanal eller sende en sms, så udføres dit ønske øjeblikkeligt.
Ud over at kunne udføre mundrette kommandoer, er MBUX selvlærende. Det vil sige, at A-klassen for eksempel foreslår dig at skifte kanal for at høre nyheder eller spørger, om den skal vise vej til fitness-centret, som du plejer at gøre på bestemte dage og tidspunkter.
Stor skærm bliver standard
Som en del af teknologien bliver en stor skærm, der kombinerer digitale instrumenter med en trykfølsom betjeningsskærm, standard i A-klassen. Også her matcher Mercedes mindst model fremover den store S-klasse. Den store skærm har fået en særlig overfladebehandling mod genskin, så den står frit og uden ’kasketskygge’. Skærmen fås i tre udgaver: Basis bliver en 7 plus 7 tommer skærm, mellemudgaven får 7 tommers digitalinstrumenter og 10 tommers infoskærm, mens topudgaven blive en ægte widescreen oplevelse i 10 plus 10 tommer.
Det virtuelle cockpit skal cementere fjerde generation af A-klassen som Mercedes’ adgang til et entusiastisk og ungt publikum: Da forgængeren afløste de to første generationer af den høje, smalle og MPV-agtige A-klasse, fik fabrikken hug for dårlig pladsudnyttelse og en alt for hård undervogn, der ikke havde meget at gøre med Mercedes’ ry for høj komfort. Men køberne elskede det mere almindelige og sportslige hatchback-design. A-klassen trak nye og langt yngre kunder ind til Mercedes-forhandlerne i en grad, så A-klassen reducerede den gennemsnitlige Mercedes-købers alder med 10 år. 60 procent af dem kom fra andre bilmærker og 70 procent af dem købte også en Mercedes næste gang.
”Det var et enormt fremskridt og betød ikke bare, at vi solgte flere, kompakte modeller. Jeg er overbevist om, at det ændrede opfattelsen af mærket, og gjorde Mercedes mere relevant og cool og i sidste ende har haft en effekt helt op til vores topmodeller,” siger Dieter Zetsche til Automotive News Europe.
Siden lanceringen af den foregående A-klasse i 2012, har Mercedes-salget da også været på himmelflugt og ligger klart foran ærkerivalerne Audi og BMW.
Lavere luftmodstand, højere komfort
Dén stærke position skal fjerde oplag af A-klassen udbygge. Måske er det derfor, at der tilsyneladende ikke er taget chancer med designet: Man aner grundlinjerne fra den nuværende A-klasse, men omvendt adskiller den nye udgave sig fra konkurrenterne med et usædvanligt enkelt og strømlinet design. Mercedes hævder da også, at den nye A-klasse er den lille mellemklasses mest vindglatte bil med en cW-værdi på blot 0,25. Udover lavere brændstofforbrug skal den lave luftmodstand også være med til at gøre A-klassen til den mest støjsvage bil i sin klasse.
Netop komfort har været et indsatsområde for Mercedes, der også har lyttet til kritikken af forgængeren og blødt affjedringen op. Til gengæld skal du op i topudgaverne får at få et avanceret multilinkophæng af baghjulene. Lidt usædvanligt for et premiummærke, må basisudgaverne nøjes med en halvstiv compound-bagaksel – det skal blive spændende at teste, hvad det gør for køreegenskaberne.
Pladsen på bagsædet skal også forbedres ved hjælp af tre centimeter længere akselafstand. Til gengæld holder Mercedes fast i et særkende for A-klassen; bucketsæderne med integrerede hovedstøtter. Ifølge Mercedes er de nye sæder og hovedstøtter dog bedre i stand til også at passe til høje personer.
Motorer fra Renault
På sigt kommer A-klassen med et væld af motorer – også en hybridudgaver, ligesom topversionerne kan fås med firehjulstræk og helt op til 400 hk.
I første omgang må vi dog nøjes med tre maskiner:
A180 d er en firecylindret diesel, der med 116 hk/260 Nm er en videreudvikling af den 1,5 liters maskine, som Mercedes får fra Renault.
A200 får en ny, firecylindret turbobenziner, der er udviklet sammen med Renault og yder 163 hk/250 Nm. For at adskille slægtskabet med Renault, kalder Mercedes motoren for en 1,4, mens franskmændene beskedent nøjes med betegnelsen 1,3. Denne motor kommer senere med lavere ydelser.
A250 bliver en firecylindret hidsigprop på to liter med hele 224 hk, som kommer fra Mercedes’ egne hylder.
Alle tre motorer er koblet sammen med et 7-trins dobbeltkoblings-automatgear – senere kan man også få de to mindste motorer med en 6-trins manuel gearkasse.
Den nye A-klasse ventes til Danmark sidst på foråret – importøren har endnu ikke oplyst priser.
Læs også: Her er Mercedes’ nye designstil