Markant design og avanceret teknologi som delvis autonom kørsel skal løfte salget af næste generation af Peugeot 508. Nyheden har verdenspremiere til marts på biludstillingen i Geneve.
For ikke så mange år siden var Peugeot blandt de bedst sælgende mærker i den store mellemklasse. Firmabilister og familiefædre havde et godt øje til det franske bilmærke – særligt modellerne 406 og efterfølgeren 407 gik som varme flutes.
Den nuværende topmodel i Peugeot-programmet – 508 – nåede aldrig samme popularitet. For det første forsøgte Peugeot at sælge 508 som en mere tysk bil end de tyske konkurrenter, og det var måske en dårlig idé, al den stund at tyskerne nok er bedst til at lave tyske firmabiler… For det andet kørte 508 som alle andre biler i den store mellemklasse ind i en sand tsunami af crossovers og SUV’ere, der de seneste år har gjort alvorlige indhug i netop den store mellemklasse.
Peugeot selv har da også sadlet om og satser nu stort på højbenede modeller med kækt offroader-look som 3008 og 5008. Omvendt er ambitionerne om at konkurrere med firmaklassens tyske bestsellere som VW Passat, Opel Insignia og Ford Mondeo langt fra skrottet. 6. marts løfter Peugeot nemlig sløret for anden generation af 508 på biludstillingen i Geneve, og den skal være et reelt forsøg på at genvinde fortidens stærke position i klassen.
Midlerne er et langt mere markant design, der angiveligt låner stiltræk fra sidste års konceptbil Peugeot Instinct (billedet). Helt så fræk bliver produktionsudgaven af 508 næppe, men med tanke på især interiøret i 3008/5008 kan vi godt forvente os noget særligt af Peugeots kommende flagskib.
Teknologisk vil Peugeot også frem i forreste række. Endnu er der ikke noget officielt, men Peugeot-boss Carlos Tavares har tidligere lovet, at den næste 508 vil blive delvist selvkørende.
Deler platform med 3008/5008
Til gengæld – og helt i den omkostningsbevidste Tavares’ ånd – laver Peugeot også en spareøvelse med den kommende 508: Topmodellen skal nemlig bygges på den såkaldte EMP2-platform, der også benyttes af førnævnte 3008 og 5008 samt flere biler fra søsterkoncernen Citroën. Holder det stik, får den nye 508 nok en relativt moderne og let platform, men må formentlig samtidig nøjes med et simpelt baghjulsophæng uden multilink som alle de tyske og asiatiske konkurrenter kører med. Holder det stik, skal de franske ingeniører endnu en gang trylle med fjedre og ophæng for ikke fra start at være handicappet på i hvert fald køreegenskaber i forhold til de nærmeste rivaler.
Også i andet oplag forventes Peugeot 508 at komme som både sedan og stationcar. Den nye 508 er klar til salg sidst i løbet af efteråret.