BILTEST: Det begynder som en fransk fristelse, men fuser lidt ud: Designet er vellykket og indretningen ’tres chic’, men Citroën C3 Aircross bliver ladt i stikken af sløv dieselmotor og grov affjedring.
Hvilken bil?
Efter C4 Cactus er C3 Aircross den anden model i en bølge af højbenede crossover-modeller, der er på vej fra Citroën. Kunderne vil have crossover og SUV-biler, og kunderne har som bekendt altid ret. Derfor afløser C3 Aircross mini-MPV’en C3 Picasso med et mere moderigtigt offroader-look, mere frihøjde og ikke mindst den opløftede siddeposition, som bilkøberne efterspørger – faktisk byder C3 Aircross på en af de højeste førerpladser i klassen for kompakte crossovers. Et andet trumfkort er de næsten endeløse muligheder for selv at designe C3 Aircross. Du kan blandt andet vælge tag eller tagrælinger i kontrastfarver, udstyre sæderne med forskellige betræk og endda bestemme, om der skal kunstlæder eller stof på instrumentbrættet. Her tester vi den eneste dieseludgave, en 1,6 med 99 hk, manuelt gear og højeste udstyrsniveau Shine til 229.000 kr.
Vidste du at?
C3 Aircross er bygget på en ny platform, der også danner basis for søsterbilen Opel Crossland X og senere anden generation af Peugeot 2008. Udover muligheden for at bruge den samme teknik til tre forskellige modeller, giver den nye platform adgang til avancerede sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse.
C3 Aircross er også det nyeste eksempel på Citroëns nye designfilosofi, der skal gøre bilerne mere venlige og komfortable både at kigge på og køre i. C3 Aircross har dog ikke Citroëns nye to-kammer støddæmpere, der skal genskabe mærkets legendariske ry for kørekomfort.
Til gengæld kan du udstyre C3 Aircross med såkaldt Grip Control, der skal forbedre vejgrebet på alt fra sne til mudret skovbund. Ægte firehjulstræk fås ikke.
Hvordan er førerpladsen?
Funky og hyggelig, ja nærmest hjemlig. Mens basisudgaven er præget af grå og hårde plastflader, er testbilen pyntet med orange spotfarver på rat og sæder og stole, dørsider og instrumentpanel er betrukket med matchende stoffer. Tres chic som de siger i Frankrig. Instrumenterne er tydelige, men vi savner gammeldags knapper til ventilationsanlægget: Vil du skrue op for varmen, skal du gennem et par menuer på den i øvrigt velplacerede infoskærm i midterkonsollen, der også styrer telefon, navigation og musik. Det tager tid og fjerner opmærksomhed fra trafikken. Ergonomien – altså forholdet mellem rat, sæde og pedaler – blev vi heller aldrig dus med: Mens speederen sidder tilpas langt væk, tvinger hjulkassen din venstre fod anderledes tættere på sædet, så du ikke kan sidde med samme vinkel på dine ben. Mere harmoni, s’il vous plait.
Hvordan opleves kabinen?
C3 Aircross er ikke helt så godt udhulet som den C3 Picasso, den afløser. Foran har du en god oplevelse af luft, mens voksne bagsædepassagerer bliver lidt klemt, især benpladsen er beskeden. Længdejusterbart bagsæde er en fin detalje og kan øge det i forvejen ganske rummelige bagagerum. Det er også nemt at lægge bagsæderne ned, og da de sænkes ned mod bunden, får du en stor lasteflade med plant gulv – superpraktisk, hvis der skal hentes store kasser i byggemarkedet eller Ikea. Ryglænets justering kan også justeres, så du kan finde den rigtige hvileposition til langturen. I testbilen kan du læne dig tilbage og kigge på himlen gennem det lækre panoramasoltag. 12.500 kr. for dén fornøjelse er faktisk fair.
Er sikkerheden i orden?
I 2017 scorede C3 Aircross alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Grundlæggende er bilen solid og yder god beskyttelse for passagererne i både frontal, side og bagendekollisioner. Dog kniber det med beskyttelsen mod piskesmældslæsioner ved påkørsel bagfra: På forsæderne virker hovedstøtterne fint, men for bagsædepassagererne er beskyttelsen utilstrækkelig. I Danmark har alle C3 Aircross en velfungerende automatisk nødbremse som standard. Fra mellemste udstyrstrin Aspire+ får du også kollisionsadvarsel, uopmærksomhedsadvarsel og fjernlysassistent med i sikkerhedspakken. Advarsel mod vognbaneskift og biler i den blinde vinkel koster ekstra. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Umiddelbart er C3 Aircross relativt blød i affjedringen. På fransk facon krænger den i kurverne og det er helt i orden, hvis man samtidig får den fine affjedringskomfort, som vi er vant til i Citroën. Det gør du bare ikke i C3 Aircross, der ikke har de nye to-kammer støddæmpere, som fabrikken er på vej med i flere modeller. I C3 Aircross falder undervognen aldrig for alvor til ro og slipper samtidig alt for ujævnheder slippe gennem til kabinen. Når man tænker på, hvor overlegent andre Citroën-modeller som C4 Picasso og den aldrende C4 glatter asfalten ud, lader kørekomforten en del tilbage at ønske i C3 Aircross. Den er fransk men savner finesse.
Hvordan er motoren?
Vi har ofte rost Citroëns HDi-dieselmotorer for fin gangkultur og sømløs trækkraft, og den velkendte 1,6’er med 99 heste og et velvoksent moment på den gode side af 250 Nm burde have let spil i den kompakte C3 Aircross. Desværre skuffer maskinen på flere punkter.
Gangkulturen er rustik med både støj og vibrationer og de 99 heste fremstår dovne og uengagerede ved alle omdrejninger. Så lige så frisk og funky C3 ser ud, lige så upoleret og uoplagt føles den på vejen – og det i en grad, så du som chauffør sidder tilbage med en fornemmelse af at køre en væsentligt større og især tungere bil. At gearkassen har ekstremt lange og lettere upræcise skift, understreger, at C3 Aircross fremstår mekanisk bedaget.
Passer prisen?
Hvis du partout vil køre diesel, er C3 Aircross HDi faktisk 5.000 kroner billigere end den tilsvarende udgave med den langt mere veloplagte turbobenziner med 110 hk. Den er vores valg – også selv om det er usædvanligt, at du betaler mere for en benzin- end dieselmotor. Uanset motorvalg er C3 Aircross fair prissat, for du får ganske meget udstyr med i købet og automatisk nødbremse er altid en del af pakken. Vær dog opmærksom på, at nogle af de farverige detaljer, der gør C3 Aircross så charmerende, koster ekstra – og at Citroën næsten altid kører kampagner på deres modeller: Aktuelt peger vi på Aspire+ med den 110 hestes turbobenziner til kampagneprisen 199.000 kroner som bedste køb.
Er der alternativer?
Oui, det vælter ind med konkurrenter i klassen for kompakte crossovers. Først for står søsterbilen Opel Crossland X til 216.000 kr. med samme motor, men mindre udstyr – bl.a. skal du betale ekstra for automatisk nødbremse. Peugeot 2008 Selection Sky med samme motor og virkelig meget udstyr koster 205.000 kr. – men fås ikke med automatisk nødbremse, da den benytter en ældre platform. Klassens bestseller Renault Captur Intens med 90 hestes diesel koster 212.000 kr., men mangler også automatisk nødbremse. Endelig kan du for samme pris som testbilen købe Årets Bil i Danmark 2018, Seat Arona, med en 1,6 TDI 95 hk og højeste Xcellence-udstyr – og det er en rival, der sætter C3 Aircross til vægs på både plads, komfort og køreegenskaber.
Konklusion:
For: Design, indretning og udstyr.
Imod: Uoplagt diesel, stødende affjedring, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
Højbenet Seat Arona har hit-kvaliteter
Kia Stonic – mindre samba i højhælet Rio
Crossland X – tysker med fransk accent
Peugeot 2008 – Højbenet løveunge får nyt tandsæt
Renault Captur har livsstilen i højsædet
Mazda CX-3 – byens frækkeste gadekryds
FAKTA: Citroën C3 Aircross BlueHDI 100 Shine
Vejl. pris, inkl. lev.: 229.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 12.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): *****
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 27,0 km/l (96 g. CO2/km.)
Forbrug i test: 17,5 km/l
Længde/bredde/højde: 415/176/164 cm (akselafstand 260 cm)
Bagagerum (min/max): 410-520/1.255 liter
Vægt: 1.278 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 99 hk/254 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek.
Topfart: 178 km/t
Særligt standard udstyr, Shine:
Klimaanlæg, fire elruder, multijusterbar førerplads, 7” infoskærm med navigation, Apple CarPlay og MirrorLink, hillstart-assist, p-sensorer for og bag samt bakkamera, LED-kørelys, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, automatisk fjernlys, regnsensor, længdejusterbart bagsæde, forsæder med varme, fartpilot og hastighedsbegrænser, trafikskilteassistent med mulighed for en hurtig tilpasning af hastigheden, elspejle med varme, fjernbetjent centrallås, 16” alufælge. (*hvilkenbil.dk’s vurdering)
Ekstraudstyr:
Metallak: 5.500 kr., Grip control med nedkørselsassistent: 6.000 kr., panoramasoltag: 12.500 kr.,
Det undrer mig meget, når jeg læser test af biler. Det er næsten altid dieselbiler og altid i højeste udstyrstrin + div ekstraudstyr for mange tusinde kr. der testes. Især FDM er slem til det.
Ellers synes jeg godt om Hvilkenbil og de gode, saglige test med de mest nødvendige oplysninger.
Hej Flemming
Jeg forstår godt din undren, for de færreste danskere køber biler i topudgaverne. Forklaringen er, at os der tester biler – og det gælder både hvilkenbil, FDM og andre medier – får stillet testbiler til rådighed af importørerne. Det er altså importørerne, der bestemmer, hvilke udstyrsvarianter de tilbyder som testbiler. Når testbiler ofte er fulde af udstyr, skyldes det især to ting: I sagens natur er der tale om bilmodeller, der netop er lanceret på markedet – og her vælger mange fabrikker i begyndelsen kun at at fremstille og dermed levere højt udstyrede varianter. Et mærke som Volvo leverer f.eks. slet ikke basismodeller i begyndelsen af en ny models livscyklus. En anden forklaring er, at både fabrik og importør ofte gerne vil vise, hvad en ny model har at byde på – herunder udstyrsdetaljer, der koster ekstra. Både for os, der tester bil, og jer forbrugere, der læser tests og måske efterfølgende køber en bil, handler det altså om ikke at lade sig ‘forblænde’ af det meget udstyr. Det arbejder vi hele tiden på her på hvilkenbil.dk, hvor vi også konsekvent forsøger at teste de varianter, der sælges flest af. Med venlig hilsen, Jens, hvilkenbil.dk.
Hmmm, jeg har Aircross med benzin 110 hk og den trækker faneme godt, er fuld tilfreds her og i det hele taget med bilen. At vejbump kommer op i karossen – altså den udglatter noget bedre end den almindelige C3 jeg lige er gået af med, så helt skidt tror jeg ikke, det står til her og jeg har meget svært ved at forestille at Seat af nogen art skulle gøre det bedre på det punkt.
Har haft 2 VW,(de biler går altid i stykker, men bliver altid rost for deres gode kvalitet, gaaab.) så det kan jeg ikke genkende.