BILTEST: VW Golf GTI presses af stadig mere hårdtpumpede konkurrenter. Du kan få mere drama, men ikke bedre allround-kvaliteter end her i syvende generation af den ikoniske folkevogn.
Hvilken bil?
VW opfandt GTI-begrebet i 1976 med den første generation af Golf. Tyskerne skruede simpelthen en – efter datidens standarder – kraftig motor ned i den snusfornuftige Golf og garnerede pakken med røde stafferinger, ternede sportssæder, en gearknop udformet som en golfbold og tydelige GTI-skilte for og bag. En klassiker var født, og siden har alle raske drenge med benzin i blodet på et tidspunkt drømt om at få egen speederfod på den frække folkevogn. I dag, 42 år senere, er Golf GTI nået til syvende generation og har dobbelt så mange hestekræfter som sin stamfader. Her tester vi Golf GTI i den særlige Performance-udgave, der løfter ydelsen fra 230 til 245 hk. Med syv-trins DSG-automatgear er prisen 482.000 kr. Golf GTI fås fra 428.000 kr.
Vidste du at?
Golf GTI blev en øjeblikkelig succes for VW. Entusiasterne faldt pladask for den dengang uhørte idé at forvandle en almindelig familiebil til en varmblodig sportsvogn. Prisen for de mange kræfter var nemlig relativt lav og med sit praktiske udgangspunkt kunne en GTI både fungerer som fornuftig familiebil og kompromisløs køremaskine.
Med indtræk i Clark-tern og golfbold-gearknoppen blev Golf GTI også et stilikon, som konkurrenterne simpelthen blev nødt til at kopiere. Resultatet blev et våbenkapløb, hvor flere GTI-modeller muterede til sekscylindrede muskelbundter med firehjulstræk og enorme spoilerkits. I dag er Golf faktisk blandt de svageste GTI-modeller – Hondas tilsvarende R-Type yder for eksempel hele 320 hk.
Hvordan er førerpladsen?
En Golf er indbegrebet af evolution – altså nænsom finpudsning af et velfungerende koncept – og det gælder også førerpladsen i GTI-udgaven. Du sidder med andre ord fremragende, betjeningen er logisk og overskuelig og udsynet glimrende hele vejen rundt. En enkelt detalje bryder vi os dog ikke om: Den ellers skarpe og hurtige infoskærm i midterkonsollen mangler en traditionel volumeknap til radioen – den er savnet. Ellers er kabinen præget af typisk GTI-DNA: Røde syninger, lædersportsrat og alu-pedaler und nichts weiter. Testbilens sportssæder var dog opgraderet med alcantara i bikubemønster. Fint nok – men jeg er oldschool og vil til hver en tid vælge det standardmonterede stofbetræk i Clark-tern som i ur-GTI’en. Det er ‘echt geil’ som de siger hjemme i Tyskland.
Hvordan opleves kabinen?
GTI er sænket et par centimeter i forhold til standard-udgaven, og effekten er ret markant – du sidder lavt og sportsligt. Pladsforholdene er dog som vi kender dem fra en standard-Golf: Rigtigt gode, også på bagsædet, hvor den kvadratiske, praktiske form er mere end god for familien med to langlemmede teenagere på bagerste række. Længere bagude sluger det regulære bagagerum 380 liter, og du kan gemme småting og værdigenstand i et kælderrum under gulvet. Finishen, der i forvejen er fin i Golf, får et ekstra nøk i GTI med sort ‘himmel’ i kabinen og rødglødende stemningsbelysning.
Er sikkerheden i orden?
VW Golf 7 har snart seks år på samvittigheden. Derfor er seneste crashtest fra 2012, og siden har Euro NCAP skærpet kravene betydeligt. Da den grundlæggende crashsikkerhed er høj i Golf, og VW samtidig har oprustet med de aktive sikkerhedsassistenter, der giver point hos Euro NCAP i dag, vurderer vi, at Golf fortsat er på højde med de sikreste biler i klassen. Udover automatisk nødbremse er her multikollisionsbremse, der bremser bilen ned, hvis den fortsætter med at køre efter et sammenstød og PreCrash, der automatisk lukker ruder, strammer seler og gør airbags klar til affyring, hvis elektronikken fornemmer optræk til et sammenstød. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
En almindelig Golf kører i forvejen godt, og GTI-udgaven forstærker bare de fine køreegenskaber: Undervognen er sænket og strammet, men fortsat i stand til at fjedre ganske komfortabelt, og vejgrebet er respektindgydende. Elektronisk spærredifferentiale sørger for at sende alle 245 hestekræfter fra forhjulene ned i asfalten, og du skal virkelig piske hestene, før de rykker i rattet. Styringen er skarpsleben og præcis på den Golf-agtige måde, der er mere kompetent end direkte sjov. Det gælder også på testbilens enorme 19-tommer fælge, som vi ville reducere til 18-tommer fælge, der ser mere harmoniske ud på den kompakte Golf og forbedrer komforten.
Hvordan er motoren?
Bomstærk men alligevel lidt blodfattig.
Performance-udgaven får godt nok boostet ydelsen fra 230 hk og 350 Nm til 245 hk og 370 nm, så du skal hedde Hamilton for at savne kræfter, men vi mangler lidt karakter og nerve i kraftudfoldelsen.
Bevares, den firecylindrede turbomotor brummer potent, men leverer også sine kræfter fra tomgang til redline så disciplineret og ensartet, at det næsten bliver kedeligt. En GTI må godt have mere vildskab, et skarpere peak og en voldsommere lyd. Fordelen ved den tyske perfektion er, at Golf GTI også fungerer glimrende i hverdagen. Dermed holder GTI-udgaven fast i Golfs berømte kan-alting-på-én-gang kvaliteter, og det er bestemt en kompliment.
Passer prisen?
Prisen er fair. En Golf er en gennemtænkt og veludført bil, og som GTI er den både ikonisk og kompetent på alle parametre. Du kan få vildere og sjovere konkurrenter, men også som GTI er Golf indbegrebet af god smag og velfungerende løsninger. Om du skal ofre penge på et automatgear og derefter 29.000 kroner for Performance-udgaven med 15 ekstra heste, syv i stedet for seks trin i DSG-gearkassen og digitale instrumenter er en smagssag. Fik jeg fortalt, at jeg er oldschool, når det kommer til GTI? Åh jo, så jeg ville spare 54.000 kroner og vælge basisudgaven med 230 hk, manuelt gear og indtræk i Clark-tern til hver en tid…
Er der alternativer?
Ikke så mange, som der var engang: GTI-klassen fascinerer, men de pengestærke købere er rykket fra GTI til SUV. Er du til en klassisk hot hatch er Alfa Giulietta TBI Turbo med 240 hk og dobbeltkoblingsautomatgear det passionerede alternativ til 407.000 kr. Honda Civic er japansk hightech med hele 320 hk, men så ryger prisen med op til pebrede 542.000 kr. Hyundai i30N med 250 hk går originalen i bedene til 404.000 kr., mens franske Peugeot 308 GT aut. med 225 hk ligner et slagtilbud til 395.000 kr. Endelig er der Golfs søsterbiler: Seat Leon Cupra DSG med hele 300 hk til 445.000 kr. er en lækkerbisken for den sportslige type, mens Skoda Octavia RS245 DSG byder på plads og power for alle 447.000 kr. Alle skylder de deres eksistens til klassens Godfather, Golf GTI.
Konklusion:
For: Unik kombination af kraft, komfort og coolness.
Imod: Savner lidt mere drama…
Hvilkenbil siger:
FAKTA: VW Golf GTI Performance DSG7
Vejl. pris, inkl. lev.: 482.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.860 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 15,9 km/l
Forbrug i test: 13,7 km/l
Længde/bredde/højde: 427/180/148 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.270 liter
Vægt: 1.415 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbobenzin
Effekt: 245 hk/370 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek
Topfart: 250 km/t
Særligt standardudstyr (GTI Performance):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, 8” trykfølsom skærm, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, multikollisionsbremse, PreCrash, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, sportslæderrat med betjening af radio, kørecomputer, sædevarme for, kurvelys, splitbagsæde, fuld LED mid lygter for og bag, elektronisk differentialespærring,
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Blindvinkelassistent: 6.600 kr., adaptiv undervogn: 19.000 kr., DK navigationspakke (navigation og DAB-radio): 14.320 kr., svingbart anhængertræk: 17.555 kr.