BILTEST: Nissan er først til at sende anden generation af en elbil på markedet. Og der er sket store fremskridt på rækkevidden i den nye Leaf, men halser den allerede efter konkurrenterne?
Hvilken bil ?
Elbilen Nissan Leaf, der i 2010 gjorde elbilen ‘folkelig’, er efter et par – primært tekniske – opdateringer og større batteripakker de seneste år – klar i en ny udgave. Design og interiør er nyt, sikkerheden forbedret, og vigtigst – hvis den skal være et reelt alternativ til en brændstofbil i Golf-størrelsen – er rækkevidden forøget betydeligt. Den nye Nissan Leaf findes i tre udstyrsversioner. Teknikken i de tre er stort set ens. Acenta er billigst til 284.000 kr., N-Connecta koster 10.000 kr. mere, mens vores testbil er dyreste version, Tekna, til 304.000 kr. Den har blandt andet LED-lygter, dellæder og Bose-musikanlæg. Bonus: Hvis du køber en ny Leaf, får du to års gratis opladning hos Nissans opladningspartner EON.
Vidste du at?
Batteriet i den nye Leaf, der er gemt under gulvet, har fået øget kapaciteten fra 30 til 40 kWh, og dermed er rækkevidden også øget fra 250 til 378 km ved blandet kørsel efter den gamle NEDC-norm. Nissan opgiver dog den nye Nissan Leafs rækkevidde efter den nye mere realistiske norm WLTP-norm, som alle snart skal benytte. Rækkevidden for Leaf’en ved blandet kørsel er 270 km og ved bykørsel 389 km efter WLTP. Senere i 2018 eller i starten af 2019 følger angiveligt en såkaldt ‘power-version’ af Leaf, der får et 60 kWh-batteri med en rækkevidde på omkring 360 km ved blandet kørsel. Rækkevidden er selvfølgelig afhængig af flere faktorer, herunder kørestil, vejrforhold, belastning og terræn. Vi havde nærmest ideelle vejrforhold i testugen med temperaturer omkring 20 grader. I hård frost skal du forvente en reduceret rækkevidde og længere ladetid.
Hvordan er førerpladsen?
En blanding af godt og skidt. Lad os starte med det, der trækker ned. Førersædet er ikke vellykket – i hvert fald ikke for undertegnede på 190 cm. Forstolen er underligt smal og kort i sædet, så det lykkedes aldrig at finde en god siddeposition i ugens løb. Helt uforståeligt er det, at rattet kun kan justeres op og – det er en ommer. Ellers er førerpladsen flot indrettet. Instrumenter og opbygning af førerpladsen ligner meget ‘en almindelig’ bil med knapper og analoge ure bortset fra et digitalt felt i instrumenthuset og en fin storskærm i midten, mens kvalitetsindtrykket er over middel.
Vi nød automatgearet og den adaptive fartpilot, som hjælper dig i køkørsel, og efter en kort tilvænning havde vi også meget glæde af Leaf’ens såkaldte ‘e-pedal’, som tillader dig at køre bilen alene med speeder-foden.
Det fungerer på den måde at elmotoren både trækker og bremser, alt efter hvor hårdt du træder på speederen. Bare rolig; der er en bremsepedal, men den lægger også ud med at motorbremse. Træder du kraftigt, aktiveres bremserne. Motorbremsen er så kraftig, at Leaf’en kan håndtere langt de fleste nedbremsninger i dagligdagen ved hjælp af e-pedal. Smart og komfortabelt, synes vi.
Hvordan opleves kabinen?
Her er stort set ingen fremskridt siden forgængeren. Den nye Nissan Leaf er ganske vist bygget på en ny platform, men målene er stort set som forgængerens. Akselafstanden er uændret 270 cm, og det bestemmer et langt stykke hen ad vejen pladsen i kabinen – ikke mindst på bagsædet. Her sidder du højt – oven på batteripakken – og det giver egentlig et godt udsyn fremad. Benpladsen er også fornuftig, men sædet har en lidt underlig udformning og giver ikke den bedste siddekomfort. Nu er det jo en elbil, så der er selvfølgelig elvarme i bagsædet. Dejligt på en kold dag. Til gengæld savner vi de andre komfort-features, vi ellers forventer af en bil til 300.000 kr.: Friskluftdyser og 12V-/USB-stik. I bagagerummet spejder vi forgæves efter nyskabelser. I stedet finder vi gammeldags, store hjulkasser, der stjæler plads. De to typer ladekabler, du er nødt til at køre rundt med fylder også i det 420 liter bagagerum og en høj, snæver læssekant trækker heller ikke op.
Er sikkerheden i orden?
Ja, Nissan Leaf er den første bil, der blev sikkerhedstestet efter Euro NCAPs skrappe 2018-krav, og det klarede den til topkarakteren 5 stjerner. Den automatiske nødbremse, AEB, der reagerer på både biler og bløde trafikanter, er standard og fungerer tilfredsstillende. Den nye Leaf har også aktivt sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent, blindvinkeladvarsel, skiltegenkendelse og advarsel for krydsende trafik for og bag. Samtidig passer den nye Leaf godt på sine passagerer, hvis det skulle komme til en kollision. Bilen scorer hele 93 pct. af de mulige point i beskyttelsen af de voksne passagerer. Ud fra et sikkerhedsmæssigt og komfortmæssigt synspunkt anbefaler vi, at du vælger højeste udstyrsniveau, Tekna, der har et avanceret førerassistentsystem med adaptiv fartpilot, hjælp til kø-kørsel og aktiv vognbaneassistent. Læs mere her.
Hvordan kører den?
Sjovt og komfortabelt – med en sten i skoen. Nissan Leaf ‘2.0’ kører desværre stadig som ‘1.0’. Det kraftigere batteri vejer godt til, og er med til at bringe vægten af Leaf op på 1.600 kilo – alt andet end let som et blad. Misforstå os ikke; det er sjovt og yderst komfortabelt at cruise rundt i Leaf’en ud fra træd-på-speederen-drej-på-rattet-filosofien, og støjniveauet er meget lavt, ligesom den elektriske servostyring virker let og præcis. Men køreglæde i traditionel forstand må du kigge i vejviseren efter. Dertil er Leaf for tynget af batteriernes dødvægt. Affjedringen er samtidig strammet op for at bære de ekstra kilo, og et relativt primitivt hjulophæng bagtil betyder, at selv små ujævnheder i vejen mærkes inde i kabinen, en pinsel på mange hullede kommuneveje, ligesom større bump ikke forceres specielt elegant. Vi havde håbet på mere fremskridt på otte år.
Med til køreoplevelsen hører selvfølgelig ‘rækkevidde-skrækken’. Den er formindsket men ikke væk. I bykørsel strækker Leaf strækker strømmen langt og runder faktisk med lethed 200 km på en opladning.
Hvordan er motoren?
Stærkere men med begrænsninger. Ydelsen fra den synkroniserede elmotor i Leaf er vokset fra 109 hk i den foregående udgave til nu 150 hestekræfter. Et drejningsmoment på 320 Nm sørger for rigelig trækkraft og en ret sportslig acceleration på 7,9 sekunder om at nå op på 100 km/t., og rykket de første 50 meter fra stilstand i lyskrydset, sætter de fleste medtrafikanter grundigt til vægs. Til gengæld må du hurtigt opgive at følge de hurtigste i overhalingsbanen på Autobahn. Her strækker Nissan Leaf våben ved bare 144 km/t. Du bliver nu også hurtigt kureret for at køre stærkt i den nye elbil fra Nissan, for det sluger strøm som bare pokker, så snart du bare runder 90 km/t. Leaf er og bliver den fødte ‘cruiser’. Når Leafen skal lades op til 80 procent klares det på 40-60 minutter i en af de ca. 150 kraftige Chademo-ladere i landet. Hjemme i en almindelig stikkontakt tager det et helt døgn.
Passer prisen?
Ja. Prismæssigt placerer den nye Leaf sig fint i feltet af ‘fuldblods’ el-biler i Golf-størrelsen. Med tre udstyrsvarianter byder den også på det bredeste sortiment. Vi vil dog gå efter dyreste version – testbilens Tekna-udstyr – som kun er 20.000 kr. dyrere end den billigste version, fordi prisforskellen på elbiler ikke bliver ‘gearet’ af 150 pct. registreringsafgift. I forhold til konventionelle biler, ligger Nissan Leaf også fornuftigt på prisen – udstyr og aktivt sikkerhedsudstyr taget i betragtning. Eksempelvis koster en VW Golf Med 1,5 TSI 150 hk turbobenziner og 7-trins DSG-gear lige under 289.000 kr. Det tæller yderligere til Leafs fordel, hvis vi indregner de første to års gratis el-forbrug, der følger med i prisen på en ny Leaf. Det svarer ifølge FDM svarer til over 4.000 sparede kr./år, altså 8.000 kr. i alt, ved 20.000 km kørsel årligt. Sammenligner du med en benzinbil, der kører 15 km/l., sparer du med en brændstofpris på 10 kr. over 13.000 kr. om året ved at vælge Leaf’en i stedet. Altså 26.000 kr. i alt efter skat på de to år.
Er der alternativer?
Ikke mange – men flere er på vej. En af de første på markedet herhjemme er Volkswagen med den elektriske e-Golf. Den kan køre ca. 200 km i gennemsnit på en opladning. Prisen er 316.500 kr., og til den pris savner vi meget af det aktive sikkerhedsudstyr som Nissan Leaf har som standard. En anden mulighed er Hyundais Ioniq, der også fås som en ren elbil med en rækkevidde på omkring 200 km til priser fra 264.000 kr. Ioniq har sikkerhedsudstyret i orden og standardudgaven er flot udstyret. I starten af 2019 kommer Kia Niro EV fra samme koncern med en kraftig batteripakke på 64 kWh, der giver en rækkevidde på mere end 450 km – vel at mærke efter den nye skrappe WLTP-norm. Det svarer til en rækkevidde på hele 600 kilometer efter den gamle forbrugsnorm – virkelig en ‘presser’ til alle konkurrenterne, inklusive Nissan Leaf.
Konklusion:
For: 3 års garanti, 2 år gratis strøm, udstyr
Imod: Vægt, rækkevidde-skrækken er ikke helt kureret, sæder
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Nissan Leaf Tekna, aut. gear
Vejl. pris, inkl. lev.: 304.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik/el-komponenter/batteri: 12/3/5 år (100.000 km)/8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 206 Wh/km / 0 CO2/km
Rækkevidde – bl. kørsel (WLTP): 270 km
Rækkevidde – bykørsel (WLTP): 389 km
Rækkevidde test: ca. 230 km
Længde/bredde/højde: 449/179/154 cm
Akselafstand: 270 cm
Bagagerum (min/max): 420/- liter
Køreklar vægt: 1.600 kg
Motor: Elmotor, synkroniseret vekselstrøm
Effekt: 11 kW/150 hk – 320 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 144 km/t
Særligt standard udstyr, Tekna:
E-pedal, regnsensor, adaptiv fartpilot, 7″ HD fuldfarvet TFT skærm og kombimeter, opvarmet multifunktionsrat i læder, sædevarme for og bag, klimaanlæg, strømbesparende opvarmning med varmepumpe, batterivarmer, el-justérbare og el-opvarmede sidespejle, nøglefri betjening, 17” alufælge, LED-lygter, automatisk fjernlys, Hill Start Assist, intelligent nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, advarsel om biler i den blinde vinkel, automatisk nødbremse med trafikovervågning, intelligent vognbaneassistent, skiltegenkendelse, Cross Traffic Alert – for og bag, bakkamera, BOSE Premium audiosystem, 7″ touchscreen med infotainmentsystem med Apple Carplay og stemmestyret navigation, ladestik 230v / 8 ampere, 6m langt, hurtigladestik, ChaDeMo, 50 kW, 6 m langt, for tilslutning til ladere uden fast kabel.
Batteriet bliver alt for varmt om sommeren, så opladningstiden bliver uhyggelig lang.
Der er nemlig ingen aktiv køling.
Så man kan kun lade med 17kW, når man skal lade 2. gang, på en lang tur eller hvis man har kørt med for høj fart.
Det giver meget bedre mening, at man køber Renault Zoe med det store batteri.