Stadig flere bilejere vælger automatgear, og med elbiler er det snart helt slut med selv at skifte gear – men Hvilkenbils Jens Velling kommer til at savne det manuelle gear…
Forleden offentliggjorde Alfa Romeo, at mærket ikke længere vil tilbyde den 510 hestes topmodel af køremaskinen Giulia med manuelt gear. Fremover fås den kun med automatgear. Årsag: Kun fem procent af kunderne vælger manuelt gear, og så kan det ikke betale sig for Alfa at have den i programmet. Arrivederci cambio manuale…
Alfas valg er udtryk for en generel tendens. Tjek selv annoncerne for nye biler. Blandt prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes er automatgear tæt på at være standard, og når bilfabrikker og importører skal markedsføre selv mindre hverdagsbiler, sker det i stigende grad med fokus på automatgear.
Det er der flere gode grunde til. Automatgear er blevet billigere. De er også blevet bedre – ofte skifter en moderne automatgearkasse hurtigere end selv dygtige bilister, og modsat tidligere sørger de i mange tilfælde for, at motoren kører længere på literen end gør-det-selv løsningen.
Faktisk er det kun et spørgsmål om (kort) tid, før det manuelle gear ryger på mekanisk museum. Elbilerne er som bekendt på vej, og de har slet ingen gearkasse.
Fint for mig. I en elbil, altså. Men inden alle biler kører på strøm, vil jeg som bilentusiast tillade mig et sentimentalt snøft ved tanken om det manuelle gears kommende pensionering. Automatgear keder mig nemlig. Ja, det er da fint, at elektronikken er blevet både bedre og hurtigere til at skifte gear uden min indblanding. Men det fjerner en stor del af den mekaniske forbindelse mellem mand og maskine, der gør det sjovt at køre bil. Enhver nybegynder kan køre bil med automatgear. Med manuelt gear skal du koncentrere dig. Du skal oparbejde viden, rutine og ’skills’ – evnen til at udføre et godt gearskifte, hurtigt og uden ryk. Noget, som nogle af os sætter en ære i og måske efter noget tid behersker til perfektion.
Det manuelle gearskifte er noget, du kan gøre på ren rutine – eller i dyb koncentration, hvor du mærker forbindelsen til mekanikken ude foran. Det manuelle gear tilbyder mekanisk nærvær og en oplevelse af, at noget bogstaveligt talt falder i hak. Det er banalt, men ikke desto mindre dybt tilfredsstillende.
Især hvis gearstangen sidder på toppen af en af de rigtigt vellykkede gearkasser som i Alfa Giulia, Honda Civic eller de fleste Mazdaer. Her falder tandhjulene i hak som i et schweizerur – og for nogle af os er fornemmelsen af det perfekte gearskifte lige så meget værd. Men vi skal nyde det, mens vi kan: Det manuelle gear og kunsten at skifte selv er snart historie…
Jeg kører stadig med manuelt gear, men vil gerne skifte til automatgear næste gang. Der bliver dog ikke noget med at skifte udelukkende for automatgearets skyld. Det er biler lidt for dyre til for mit vedkommende 😀
Jeg kan kun tilslutte mig. Kun én form for automatgear tiltaler mig, og det er taxaudgaverne af Mercedes i 80’erne. Når jeg en sjælden tog en taxa, skulle det helst være en sådan. Jeg nød denne sound. Dobbeltkoblingsgearkasserne har jeg ikke megen sympati for med al den mekanik. Hvis jeg havde en sådan, ville jeg hele tiden ærgre mig over alle disse unødvendige gearskift med øget slid til følge.