Om blot fire år vil Volkswagen koncernen have 27 nye bilmodeller, der kører fuldt elektrisk. Grundlæggende vil de benytte samme teknologi, og det vil give en kæmpe fordel, hævder VW.
Bilverdenen står over for en elektrisk revolution. Hypede elbiler som Tesla Model 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro er kun den spæde begyndelse. Når en gigant som VW-koncernen sætter strøm til deres i forvejen enorme modelprogram, sættes der gang i en udvikling, de færreste kan forestille sig lige nu. Men revolutionen er lige om hjørnet – og VW selv mener, at de har en kæmpe fordel i forhold til konkurrenterne…
Sådan lidt forenklet lyder budskabet fra VW-koncernens chef for elbiler, Tino Fuhrmann, i et interview med branchebladet Automotive News Europe. Her løfter Fuhrmann lidt af sløret for, hvordan VW vil håndtere omstillingen fra diesel og benzin til el.
VW’s ikke særligt hemmelige våben er den såkaldte MEB-platform. Det står frit oversat for Modulær Elektrisk Byggesæt. Som i mærkets biler med forbrændingsmotor er platformen ‘skalérbar’. Det betyder, at man relativt nemt kan benytte den samme teknik i nye elbiler, der spænder fra en fire meter minibil i Polo-størrelse til en næsten fem meter lang model på størrelse med den store Skoda Superb.
Størrelse betyder noget
”MEB-platformen skal sørge for volume ved at benytte de samme dele i en bred vifte af modeller,” siger Tino Fuhrmann til Automotive News. Ifølge Fuhrmann kan man benytte den samme elmotor og tilhørende styreelektronik i vidt forskellige biler. Skal en bestemt model have flere kræfter, kan det f.eks. ske ved at tilføre et større batteri, øge elmotorens omdrejninger eller tilføje endnu en elmotor og dermed firehjulstræk. Faktisk vil VW-koncernen kun have to forskellige drivliner i alle de 27 elbiler, som koncernen lancerer under navnene VW, Skoda, Seat og Audi frem til udgangen af 2022.
”Det er præcis idéen, fordi det giver os størrelse, størrelse, størrelse,” forklarer Fuhrmann.
Det med størrelse er afgørende, når bilfabrikker køber ind hos underleverandører. Jo større ordre på den samme del, desto lavere pris.
For VW betyder det helt konkret ifølge Tino Fuhrmann, at VW kan købe elmotorer til koncernens kommende udvalg af rent elektrisk-drevne biler til ”priser vi aldrig ville have troet på i begyndelsen.”
Dermed er vi tilbage ved den afgørende fordel, som VW ser i deres universelle MEB-platform: Den gør de enkelte komponenter billigere. Hvilket også er helt nødvendigt ifølge Fuhrmann:
”Elektrisk mobilitet har fortsat én afgørende udfordring: Elbiler er dyrere at fremstille, og du bliver nødt til at presse prisen på hver eneste komponent for at ende på en attraktiv pris for kunden.”
Første elbil på MEB-platformen bliver VW ID – eller Neo, som den skal hedde i produktionsudgaven – der bedst kan betegnes som en elektrisk Golf. Der er premiere sidst i 2019, og derefter vil der følge 26 andre elbiler fra VW-koncernen over de følgende fire år.