Konceptbilen Seat el-Born giver et indtryk af, hvordan den spanske udgave af den Golf-store elbil VW ID Neo kommer til at se ud. Seat lover god plads og 420 kilometer rækkevidde.
Næst efter bølgen af høje SUV- og crossover-modeller kan vi se frem til en strøm af elbiler. En af dem bliver Seat el-Born, som VW-koncernens spanske datterselskab viser på næste uges biludstilling i Geneve.
Seat taler selv om, at el-Born – opkaldt efter et stort kvarter i Barcelona – kommer til at sætte nye standarder på flere områder. Ingen tvivl om, at den bliver en meget moderne elbil, men ret beset er der tale om Seats udgave af VW-koncernens tilsvarende ID Neo. Altså en bil i den lille mellemklasse, der så at sige bliver fremtidens elektriske udgave af biler som VW Golf og Seat Leon.
Som ID Neo står el-Born på VW-gruppens MEB-platform, der er udviklet til elbiler. Batterierne er placeret i bunden af bilen, og karrosseriet er fra starten designet til, at der kun er begrænset behov for plads til elmotorer og elektronik. Derfor er hjulene trukket helt ud i hjørnerne, mens motorhjelmen er kort som på en MPV. Pladsudnyttelsen er simpelthen bedre i en elbil, fordi drivlinen fylder væsentligt mindre end i en bil med forbrændingsmotor.
Apropos MPV. Nogle betegner el-Born som en højloftet MPV med plads til fem, der kan sammenlignes med den Seat Altea, der i dag er udgået af produktion. Formentlig er det mere korrekt at betegne el-Born – og for den sags skyld søsterbilen ID Neo – som en helt almindelig hatchback, der bare er en håndfuld centimeter højere. Den øgede højde skyldes ikke et ønske om at skabe en MPV, men snarere at give god plads til batterierne i bilens bund.
Klar i 2020
Seat fremhæver især tre ting ved el-Born: Lav luftmodstand, kort ladetid og dynamiske køreegenskaber.
Køreglæde skal fortsat være et adelsmærke for Seat, og her hjælper det med en ydelse på 150 kW (204 hestekræfter) og en 0-100 km/t tid på 7,5 sekunder.
Batteripakken er på 62 kWh og giver en rækkevidde på 420 kilometer efter den realistiske WLTP-norm. Fokus på lav luftmodstand ved hjælp af spoiler for, bag og langs siderne er med til at sikre flere kilometer mellem besøgene i stikkontakterne. Når batteriet er ved at miste gnisten, kan det lades op til 80 procent kapacitet på blot 37 minutter i en kraftig 100 kW-lader.
Betjeningen præges af fuld digital instrumentering, mens assistentsystemer gør Seat el-Born delvist selvkørende på niveau 2.
Mens VW ID Neo ventes på markedet i slutningen af i år eller begyndelsen af 2020, følger den produktionsklare udgave af el-Born umiddelbart efter. Begge biler skal bygges på VW-fabrikken i tyske Zwickau. El-Born bliver Seats anden elbil – den første bliver en elektrisk udgaven af mikroen Mii.