Fiat-Chrysler er bagud med miljøvenlige modeller. For at undgå enorme miljø-bøder betaler Fiat milliarder til Tesla for at indregne de californiske elbiler i det samlede flåde-udslip.
Tesla har fået en ny indtægtskilde. Ifølge den ansete avis Financial Times har den californiske elbil-producent indgået en aftale med Fiat-Chrysler om at lade en del af Teslas elbiler indgå i beregningen af Fiat-Chryslers samlede flåde-udslip.
Aftalen kan sammenlignes med de såkaldt grønne certifikater. Det er beviser på, at en virksomhed køber strøm, der er fremstillet af vedvarende vind- og solenergi. På den måde kan en virksomhed nedbringe sit samlede CO2-udslip.
I praksis betaler Fiat simpelthen Tesla for, at en del af Teslas biler tæller med i Fiat-Chryslers samlede bilproduktion. Det kan Tesla sagtens gøre, for da firmaet kun fremstiller elbiler, ligger de langt under EU’s krav til det samlede, gennemsnitlige CO2-udslip for bilproducenter.
EU strammer løbende kravene. Fra 2020 må modellerne fra en bilproducent i gennemsnit kun udlede 95 gram CO2 per kørt kilometer. Lever producenterne ikke op til kravet, får de bøder af EU.
Tesla får mindst én milliard
Fiat-Chrysler er blandt de producenter, der er længst bagud med at nedbringe bilmodellernes gennemsnitlige CO2-udslip. Og her taler vi naturligvis ikke om snå Fiat 500-modeller, men enorme Jeep, Chrysler og Dodge-modeller fra den amerikanske side af koncernen. Sidste år lå Fiat-Chryslers gennemsnitlige udslip på 119 gr. CO2/km. Ifølge analytikere kan det i 2020 oversættes til en ‘CO2-bøde’ på mere end 20 milliarder kroner.
Hvor meget Fiat-Chrysler betaler Tesla for at regne nogle af deres elbiler med og dermed komme under næstes års krav på 95 gr. CO2/km, vides ikke. Men ifølge Financial Times kommer Fiat til at lægge mindst én milliard kroner hos Tesla.
I forhold til den forventede bøde slipper Fiat-Chrysler altså relativt billigt. Omvendt er situationen næppe holdbar for den italiensk-amerikanske bilproducent: Dels lægger de pengene hos en konkurrent, dels mangler koncernen i forvejen penge til den kommende omstilling til mere miljøvenlige biler som el- og hybridbiler.
For Tesla er det til gengæld penge lige ned i firmakassen: Tesla skal intet foretage sig og udleverer heller ikke teknologi eller know-how til Fiat-Chrysler. På den måde profiterer Tesla nu af at være foran mange af sine konkurrenter med den grønne omstilling.
Læs også: EU vil skærpe krav til bilers CO2-udslip