Mini er klar med en elektrisk udgave af Cooper. Med teknikken fra BMW i3 bliver rækkevidden op til 230 km. Dansk premiere til foråret.
Elbilerne bliver stadig mindre og efterhånden også billigere. Efter flere år med store og dyre elbiler fra især Tesla, begynder vi så småt at se mindre og økonomiske mere overkommelige elbiler. Hyundai og Kia er længst fremme med folkelige elbiler, og næste år lancerer VW ID.3, der bedst kan betegnes som en elektrisk Golf.
Mini vil også være med. Det BMW-ejede retromærke har løftet sløret for en fuldt elektrisk udgave af den sporty Cooper S. Med tilføjelsen E får den lille Cooper et batteri på 33 kWh, mens den arver elmotoren fra BMW i3. Modsat i3 er Cooper S E ikke født som elbil. I stedet er det relativt lille batteri placeret der, hvor der tidligere var benzintank, udstødningsrør og lydpotte.
Ifølge Mini rækker det til ca. 230 kilometer på en fuld opladning. Og det er nok, sagde BMWs produktionschef Oliver Zipse under præsentationen: ”Det er en bybil og 230 kilometer passer perfekt.”
Det relativt beskedne batteri har også fordele: Vægten øges kun med 145 kg, så Mini bevarer de sportslige køreegenskaber, som vi forbinder med mærket. Med en acceleration fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder og en elektronisk begrænset topfart på 150 km/t, virker Cooper-navnet da heller ikke helt malplaceret. Samtidig bevares bagagerummets volume, lige som pladsen på bagsædet er den samme som i den nuværende Mini. Endelig tager det blot 35 minutter at lade batteriet 80 procent op i en hurtiglader.
1,5 cm højere
Designet er da også næsten uændret. Ingeniørerne har dog måttet justere en række detaljer. Blandt andet står Cooper S E halvanden centimeter højere over asfalten for at få plads til batterierne. Designerne har løst udfordringen med et visuelt trick: Plastpanelerne i skærmkanterne og nederst på bilen og i skærmene er simpelthen gjort tilsvarende bredere.
Typisk for elektriske biler er kølergrillen næsten lukket. Elbiler har ikke brug for ret meget køling og en lukket, glat grill nedsætter vindmodstanden. Det samme gælder de lidt mindre sidespejle.
Indvendig ligner Mini sig selv. Mest synlige ændring er, at det runde speedometer nu er ellipseformet og fuldt digitalt.
Mini Cooper S E går i produktion sidst på året og forventes at nå frem til forhandlerne i marts 2020. Danske priser er endnu ukendte, men en elektrisk Cooper kommer – alt efter udstyr – til at koste omtrent det samme som en Nissan Leaf. På det danske marked kan det oversættes til ca. 275.000 kroner. Holder det stik, bliver den elektriske Mini også rent prismæssigt relativt lille.
Der er dog en enkelt sky i horisonten. Mini fremstilles i England og ender hjemlandet i et ‘hårdt brexit’ fra EU, kan det resultere i told og afgift på den elektriske Cooper S E.