BILTEST: Den store SUV Tarraco skal vinde nyt terræn for Seat. Det spanske flagskib overbeviser med god plads, masser af udstyr og fine langtursegenskaber.
Hvilken bil?
Tarraco er Seats absolutte flagskib: En velvoksen SUV med plads til syv og masser af udstyr og attitude. Med andre ord en model skræddersyet og timet til at ramme tidens forkærlighed for høje biler med rustik udstråling og plads til dine og mine børn.
Som det spanske medlem af VW-koncernen deler Tarraco teknik med søsterbilerne Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace, der allerede er på markedet. Her tester vi topmodellen Xcellence med firehjulstræk, automatgear og 190 hestes dieselmotor, der dog ikke p.t. optræder i Seats danske prisliste. (Derfor er prisen herunder for samme model med 150 hk.) Kan du nøjes med forhjulstræk, 150 hestes benzinmotor og mindre udstyr begynder priserne fra 379.000 kr.
Vidste du at?
Udover at være Seats topmodel lancerer Tarraco også et nyt formsprog for mærket. Den nye stil ses især i den sekskantede kølergrill, de tværgående baglygter og mere runde former end på søsterbilerne hos Skoda og VW.
Smag er subjektiv, men Seats nye design fik mange roser med på vejen i testugen.
Tarraco er også udtryk for en benhård satsning på SUV-modeller. For få år siden var der lavvande i kassen og vedholdende rygter om, at VW-koncernen ville opgive sit spanske datterselskab. I stedet droppede Seat sine MPV-modeller til fordel for en række moderigtige SUV’ere. Først den kompakte Ateca, derefter den mindre Arona og nu den store Tarraco. Satsningen på SUV’ere har været en succes for Seat og fået al snak om krise til at forstumme.
Hvordan er førerpladsen?
Som i Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace er førerpladsen i Tarraco funktionel, logisk og ergonomisk vellykket. Du sidder højt i fastpolstrede forsæder, der støtter alle de rigtige steder og gør langturen til en fornøjelse. Digitale instrumenter er standard, og her i topudgaven Xcellence er infotainmentskærmen på hele 10 tommer og med indbygget navigation. Grafikken er skarp og elektronikken hurtig, men fingrene kan smutte på den flotte skærm, når bilen er i bevægelse. Her kunne vi godt ønske os et joystick, som vi kender det fra BMW og Mazda. Selve skærmen svæver næsten frit som en iPad midt på instrumentbrættet. Det ser godt ud og underbygger Tarracos position som flagskib.
Hvordan opleves kabinen?
Mens pladsen er overdådig på forsæderne og de to yderste sæder på midterste række, sidder man mindre godt midt på bagsædet. Lidt uforståeligt har Seat ikke lavet tre lige store bagsæder i den ellers brede Tarraco. På tredje række er der kun plads til et par mindre børn. Er du over 170 centimeter kniber det især med benpladsen, og det kræver akrobatik at kravle derom.
Hvad angår finish rykker Tarraco en klasse op sammenlignet med andre Seat-modeller. Her er flere bløde overflader, og detaljer som digitalinstrumenterne og infoskærmen ser lækre ud. Desværre lever kvaliteten ikke helt op til udseendet. På skarpe ujævnheder hørte vi lidt for ofte knage- og knirkelyde i kabinen. Den slags mislyde lægger en dæmper på premium-oplevelsen i Tarraco.
Er sikkerheden i orden?
Ja, Seat Tarraco fik topkarakter i den skrappe 2019-udgave af Euro NCAPs crashtest. Selve bilen er solid og beskytter sine passagerer effektivt i alle former for kollisioner. Eneste lille anmærkning er beskyttelsen mod piskesmæld for bagsædepassagererne. Omvendt er Tarraco relativt blid ved fodgængere, der er så uheldige at komme i vejen for den store SUV. Aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aktiv vejbaneassistent og adaptiv fartpilot er også med til at sikre et højt niveau af sikkerhed. Dog finder vi det irriterende besværligt, at du skal langt ind i skærmmenuen, hvis du vil slå vejbaneassistenten fra. Under kørsel er det nærmest farligt. Læs mere på www.euroncap.com.
Hvordan kører den?
Der er grænser for, hvor dynamisk en stor, tung og firehjulstrukket SUV opfører sig. Seat prøver ikke desto mindre at leve op til mærkets sportslige ry med Tarraco: Sammenlignet med søsterbilerne Kodiaq og Tiguan Allspace er undervognen strammet op og styringen gjort hurtigere.
Fintuningen virker overraskende godt. Styringen er skarp for biltypen, og den faste undervogn holder krængningen på et minimum. Særligt på lange, hurtige motorvejs-stræk holder Tarraco kursen så stabilt som en Microsoft-aktie. I høj fart fungerer affjedringen rigtigt godt, mens den bliver udfordret af skarpe ujævnheder ved lavere hastigheder. Testbilen var dog også udstyret med enorme 20-tommer hjul. Vi nøjes gerne med de standardmonterede på 19-tommer.
Hvordan er motoren?
Bomstærk og ganske kultiveret. 190 hk og 400 Nm er et passende match til firehjulstræk og en kampvægt på cirka to tons med familien og deres bagage ombord. Automatgearet med dobbeltkobling skifter hurtigt og med god timing. Til gengæld er selve speederresponsen underligt verdensfjern. Du skal næsten træde pedalen halvt ned, før motoren reagerer, og det passer slet ikke til bilens semi-sportslige ambitioner. Man skulle tro responsen kunne justeres ved hjælp af Tarracos køreprogrammer. Så nemt er det bare ikke: Kun i ‘sport’ reagerer motoren mere naturligt på gassen, men så kører den langt op i omdrejninger. Det duer heller ikke til daglig, og så endte vi igen i ‘normal’ med den træge speeder…
Passer prisen?
Med fokus på modeller som Mii, Ibiza og Leon forbinder man ikke Seat med priser omkring den halve million kroner. Men kan du sætte dig ud over dét dogme, får du meget bil for pengene. Ud over at Tarraco bogstaveligt talt fylder godt i landskabet, er Xcellence-udgaven proppet med udstyr. Det giver ikke alene den store SUV den nødvendige flair af flagskib, men gør den også til et godt køb sammenlignet med konkurrenterne. Seats udfordring er, at prisen trods alt er så høj, at man kan vælge mindre, men ‘ægte’ premium-mærker for samme pris. Vi tror dog, at det kan lade sig gøre, for netop i SUV-klassen ligger fokus mere på selve bilen end mærket.
Er der alternativer?
Tarraco har tre direkte konkurrenter – og to af dem er fra ‘familien’: Søsterbilen Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 hk 4×4 aut. Style koster 501.000 kr. Altså omtrent det samme som den tilsvarende Tarraco med den mindre 150 hestes diesel. Kodiaq mangler dog udstyr som navigation, vejbaneassistent, bakkamera, digital instrumentering, eldrevet bagklap mm. Om du er til SUV på tjekkisk eller spansk kommer i høj grad til at handle om bilernes forskellige design.
Den anden søsterbil er VW Tiguan Allspace. Som topmodel (2,0 TDI 190 hk 4Motion aut. Highline) koster den dog hele 621.000 kr. og mangler stadig lidt udstyr i forhold til Tarraco.
Endelig er Peugeot 5008 et både veldesignet og velkørende alternativ til en god pris: Topmodellen GT med 177 hk, 8-trins automatgear og alt i udstyr (undtagen adaptiv fartpilot til 9.500 kr.) koster 503.000 kr.
Konklusion:
For: Plads, langturskvaliteter, god stil, fair pris.
Imod: Sløv speeder-respons, plads på tredje række.
Hvilkenbil siger:
Læs også test af konkurrenterne:
TEST: Skoda skyder bjørnen med Kodiaq
TEST: Peugeot 5008 – kolos på lette løvefødder
FAKTA: Seat Tarraco 2,0 TDI 190 hk 4×4 DSG Xcellence 7 sæder*
Vejl. pris, inkl. lev.: 506.000 kr. (150 hk TDI)
Anslået kontantrabat:** 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 5.160 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 13,7 km/l
Forbrug i test: 14,0 km/l
Længde/bredde/højde: 474/184/167 cm
Bagagerum (7/5 sæder): 230/700 liter
Vægt: 1.845 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 8,0 sek
Topfart: 210 km/t
Særligt standard udstyr:
7-trins automatgear, tre sæderækker med plads til syv personer i alt, 19″ alufælge, fuld LED-lys for og bag, nøglefri betjening, fuld digital instrumentering, 10,25 infoskærm med navigation, Smartlink+ til mobiltelefon (Apple og Android), multifunktionsrat i læder, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbaneassistent, 3-zonet klimaautomatik, sædevarme for og bag, regn- og lyssensor, DAB-radio med Bluetooth og USB, fire elruder, elspejle, kørecomputer, splitbagsæde på 2. og 3. række, start-stop automatik, træthedsregistrering, p-sensorer for og bag og bakkamera, nøglefri betjening, eldrevet bagklap med fodbetjening, progressiv servostyring.
Ekstraudstyr:
Metallak: 8.650 kr.
Adaptiv undervogn: 14.500 kr.
Læderindtræk: 12.900 kr.
Panorama-soltag: 20.000 kr.
Trådløse opladning: 3.800 kr.
(*Testbilen var med 190 hestes TDI, der p.t. ikke findes i den danske prisliste. **Anslået af hvilkenbil.dk)