Lexus lægger batteri i crossovermodellen UX. Udstyret bliver omfattende men rækkevidden beskeden. Dansk lancering i 2020.
2020 bliver et spændende år for fans af Toyotas luksusmærke, Lexus. Efter syv års fravær vender Lexus tilbage til Danmark. Foreløbig lidt forsigtigt med en enkelt forhandler hos det danske Toyota-importselskab i Herlev. Til gengæld bliver det med Lexus’ første batteridrevne elbil nogensinde i programmet.
UX 300e hedder den, og som navnet antyder er den baseret på crossoveren Lexus UX. Den kompakte elbil er samtidig Lexus’ mindste model, så alt efter de kommende afgiftsregler for elbiler, kan den elektriske Lexus også blive blandt mærkets billigste herhjemme.
Lexus og Toyota satser i øvrigt på hybridteknologi, hvor en benzinmotor får hjælp af en elmotor og et mindre batteri for at forbedre brændstoføkonomien. Brintbiler står også højt på koncernens dagsorden, mens man tidligere har meldt ud, at man først vil markedsføre batteridrevne elbiler, når markedet er modent til det.
Relativt lille batteri
Netop batteriet er relativt beskedent i Lexus UX 300e. Med en kapacitet på 54 kWh rækker det ifølge Lexus til 400 kilometer på fuldt opladte batterier. Det er dog efter den gamle NEDC-norm, der for nylig er afløst af den skrappere, mere realistiske WLTP-norm. Et kvalificeret gæt lyder på, at Lexus UX 300e derfor får en reel rækkevidde omkring de 300 kilometer. Lexus oplyser endnu ikke noget om ladetider.
Til gengæld bliver UX 300e fuld af luksus og udstyr – det ligger i mærkets DNA. Ifølge Lexus gælder det for eksempel ekstra støjdæmpning, Apple Carplay, adaptiv fartpilot, fjernstyring via app på din mobiltelefon og en meget omfattende pakke af aktive sikkerhedsassistenter.
Danske priser vil blive oplyst op til den danske lancering senere i 2020.