Anden generation af GLA, Mercedes’ mindste SUV, bliver 10 centimeter højere og mere praktisk anlagt. Dansk premiere omkring sommer.
Det er slut med at være en wannabe-SUV for Mercedes GLA. Anden generation af stjernemærkets indgangsbillet til SUV-klassen bliver væsentligt mere praktisk anlagt. Højden vokser med hele 10 centimeter, du sidder også væsentligt højere, og benpladsen på bagsædet øges med 12 centimeter.
Dermed imødegår Mercedes kritikken af den første GLA, der ret beset var en A-klasse med større frihøjde og andet offroader-lir som store hjul og diverse beskyttelseslister. Plads var en mangelvare, i hvert fald på bagsædet.
2. generation, som Mercedes netop har afsløret, baserer sig fortsat på A-klassen. Men nu på den nye udgave, der bl.a. gør sig udmærket ved fuld digital instrumentering og Mercedes såkaldte MBUX-brugerflade med stemmestyring.
Stilen er også lidt mere barsk SUV end poleret crossover. Fronten er højere, hjulkasserne firkantede og beskyttelseslisterne rundt langs alle kanter mere markante end før.
Højere siddeposition
GLA er faktisk den ottende bil, der er baseret på Mercedes’ mindste platform. Som moderigtig SUV forventes den at blive en særdeles vigtig og storsælgende model for Mercedes, der med stort held har udvidet sit udvalg af mindre og billigere biler. Fornylig afslørede Mercedes den lidt større GLB, der også er baseret på den kompakte A-klasse, men ikke desto mindre får plads til syv personer. Sammenlignet med GLB får GLA rollen som den frække lillebror:
“GLB er den mest funktionelle og rummelige repræsentant for vores kompaktklasse-familie, mens GLA bliver dens sporty bror og en mere livsstils-orienteret SUV,” forklarer salgs- og markedschef Britta Seeger i forbindelse med afsløringen.
Sammenlignet med A-klassen, som GLA er baseret på, sidder du hele 14 centimeter højere. Siddestillingen er også mere opret. Sammen med væsentligt større sideruder, længdejusterbart bagsæde og et større bagagerum på 435 liter skal det øge SUV-fornemmelsen betydeligt.
Omvendt bliver GLA halvanden centimeter kortere. Længden på 441 cm gør den til en af Mercedes- mest kompakte modeller. Praktisk i en snæver vending i de storbyer, hvor en ‘city-Jeep’ som GLA forventes at finde fleste af sine kunder. Mercedes kalder selv GLA for en ‘city-SUV’.
Benzin, diesel og ladehybrid
I første omgang kommer GLA med to benzinmotorer – begge med fire cylindre og turbo. Som GLA 200 er der en 1,3 liters maskine under hjelmen, der er udviklet i samarbejde med Renault og yder 163 hk. I AMG-versionen med betegnelsen GLA 35 passer ydelsen bedre til de to muskelbuler i motorhjelmen: 306 heste yder topmodellen, der naturligvis også trækker på alle fire hjul.
Senere følger flere dieselversioner og en ladehybrid, der formentlig kommer til at hedde GLA 250 e.
Priserne er endnu ukendte. Hvilkenbil gætter på, at en GLA 200 med 163 hk skal koste i omkring 450.000 kr.