Droner kan være luftvejen frem for flyvende biler. Seneste flyvende forsøg kommer fra Hyundai i samarbejde med taxatjenesten Uber.
Hyundai bliver flyvende – og det er drone-teknologien, der har banet vejen: I årevis har det amerikanske militær haft dronepiloter siddende i behagelige kontorstole med joysticks i hånden hjemme i USA. Her har de fuld kontrol over missilbærende droner over Afghanistan, Irak, Yemen og andre steder, hvor langskæggede mullaher opildner til hellig krig mod den store satan og USA’s allierede.
Hvilket vi så effektiviteten af i fredags, da en missilbevæbnet amerikansk drone eliminerede en fjendtlig iransk general, mens han i bil var på vej fra lufthavnen i Bagdad.
Så når man i flere år med succes har kunnet konstruere droner så store, at de kan medbringe præcisions-missiler, er der vel ikke langt til at videretænke teknologien, så man kan begynde at transportere mennesker.
Skyerne åbner sig
De tanker har kreative hjerner gjort sig i flere år. På verdens største elektronikmesse, CES, der i disse dage finder sted i Las Vegas, har Hyundai nu præsenteret deres visioner for en flyvende, elektrisk taxa.
I samarbejde med den amerikanske kørselstjeneste Uber forestiller Hyundai sig, at den flyvende taxa kan løse de massive trængsels-problemer i verdens storbyer.
Dermed afhjælper man ikke kun trafik-kaos-problemer. Hyundai og Uber pudser også deres miljø-grønne glorier og bidrager til mindre CO2-udslip. Og fra flyvende taxa er der jo ikke langt til for eksempel flyvende kollektiv transport.
“En helt ny æra vil åbne skyerne over vores byer,” sagde Jaiwon Shin, leder af Hyundai Urban Air Mobility, da den flyvende taxa, Hyundai S-A1, blev vist i Las Vegas.
Prototypen er konstrueret til at kunne have tre passagerer og en pilot/chauffør ombord. Det er meningen, at den med tiden skal være selv-flyvende, når teknologien er tilstrækkeligt udviklet.
Hyundai S-A1 har en opgivet rækkevidde på 100 kilometer, og den vil kunne flyve over 200 km/t.
Medtager passagerer i 2028
Uber Elevantes direktør, Eric Allison, bebudede i Las Vegas, at man allerede i år vil kunne foretage de første testflyvninger. Han regner med, at man kan transportere passagerer om tre år. Hyundai er mere sydkoreansk forsigtig: 2028 med passagerer lyder det.
Argumentet er, at der er en masse sikkerhedssystemer og lovgivning, der skal falde på plads, før de flyvende taxaer kan gå i luften.
At flyvende taxaer er noget, man tror på, viser beregninger fra den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley. Ifølge Financial Times vil markedet for lufttaxaer om 20 år have en værdi, der svarer til 1.500 milliarder dollar – næsten 11.000 milliarder kroner.
Hyundai og Uber står heller ikke alene med tankerne om flyvende persontransport over verdens storbyer. Boeing og Airbus ser et naturligt marked. Bilproducenter som Toyota og Porsche er ifølge The New York Times også langt med lignende planer. Ifølge samme medie vil Toyota ved kommende sommers olympiske lege i Tokyo angiveligt kunne præsentere en lille flyvende sag.