Mercedes’ mellemstore GLB er netop landet i Danmark. Priserne begynder ved 445.000 kr., men så er der heller ikke fedtet med udstyret.
Hvilkenbil skød helt ved siden af, da vi sidste år gættede danske priser på den nye Mercedes GLB. Den mellemstore SUV har en akselafstand på voksne 2,8 meter, længdejusterbart bagsæde og mulighed for en tredje sæderække. Altså en pænt stor SUV til storfamilien, der pladsmæssigt kan konkurrere med den dyrere, Mercedes C-klasse baserede GLC. Derfor hoppede vi i med begge ben og skød på fra-prisen 600.000 kr.
Så galt går det slet ikke. GLB er netop landet i Danmark og priserne starter fra 445.000 kr. Sagen er, at GLB er baseret på den forhjulstrukne A-klasse, hvilket lidt forenklet både giver bedre plads og lavere priser.
445.000 kr. er også en slags penge, men dels har den danske importør generelt skærpet priserne, dels lanceres GLB med særligt fokus på privatkøbere. Det sker med en såkaldt privatkøbekampagne, hvor der især er skruet op for standardudstyret.
Altid med automatgear
Basisprisen 445.000 kr. rækker til en GLB 180d med en lettere beskeden 1,5 liters dieselmotor fra Renault. Men udstyret er interessant. GLB lanceres udelukkende med automatgear og udstyrspakken Advantage, der indeholder navigation, den store 10-tommers infotainmentskærm i midterkonsollen samt parkerings- og spejlpakke.
Men faktisk kan GLB gøres endnu mere attraktiv for relativt få ekstra penge. For 20.000 kroner mere får du for eksempel væsentligt kraftigere motorer. Enten GLB 200d med Mercedes’ egen 150 hestes diesel eller GLB 200 med en ny 163 hestes turbobenziner, der er udviklet i samarbejde med Renault og Nissan.
GLB 220d med en kraftig 190-hestes dieselmotor koster også ’kun’ 20.000 kr. yderligere.
GLB kan konkurrere bredt
Ønsker du mere luksus, fås en Premiumpakke til 25.000 kroner. Den lægger nøglefri betjening, opgraderet lydanlæg, ambiente-belysning samt den store 10-tommers digitalinstrumentering oven i Advantage-udstyret. For yderligere 25.000 kr. får du Premium Plus-pakken med panoramatag, multibeam LED-lygter og de intelligente Memory Seats med personlige sædeindstillinger.
Du kan læse mere om priserne på de enkelte modeller her.
Dermed ligner GLB en stærk udfordrer i den populære SUV-klasse, hvor den prismæssigt kan tage kampen op med alt fra den store og relativt billige Skoda Kodiaq til direkte rivaler som Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 og Jaguar E-Pace. Vel at mærke med den klare fordel overfor premium-konkurrenterne, at Mercedes GLB som den eneste kan udstyres med en tredje sæderække.
En rigtig Mercedes har ikke tankdækslet på venstre side, og kører heller ikke med dobbeltkoblingsgearkasse.