Konceptbilen BMW Active Tourer bryder med alle fordomme om BMW: En praktisk MPV med forhjulstræk der får tre-cylindrede motorer og mulighed for ren eldrift.
Rygtet talte sandt: BMW løfter nu sløret for mærkets første model med træk på forhjulene. Ganske vist bryder bayrerne med traditionerne i form af en konceptbil, der er blandt shownumrene på den kommende biludstilling i Paris, men tag ikke fejl: BMW vil fremover lancere adskillige modeller med forhjulstræk af flere grunde: De er billigere at fremstille og kan derfor gøre BMW konkurrencedygtig i flere bilklasser. Forhjulstræk fylder mindre og øger den indvendige plads – et oplagt svar på et tilbagevendende kritikpunkt af BMWs biler. Og endelig giver forhjulstræk mulighed for at placere batterier og el-motor bag i bilen i diverse hybrid-udgaver.
Teknisk har BMW nem adgang til en forhjulstrukket platform – den ”bund” som bilerne bygges på – fordi BMW også står bag Mini.
Tyskerne skal altså ikke investere milliarder i at udvikle ny teknik til de forhjulstrukne modeller, der blandt andet kommer til at omfatte næste generation af 1-serien.
BMW-traditionalister må berede sig på at sluge flere kameler i konceptbilen Active Tourer – nyheden om forhjulstrækket har allerede kickstartet en heftig debat på nettet. For eksempel ligger der en tre-cylindret benzinmotor under den korte motorhjelm. Ifølge BMW er der godt nok tale om en ”halveret rækkesekser”, men alligevel – vi er inde og pille ved arvesølvet her. BMW lover dog masser af kræfter fordi motoren får turboladning, ligesom der er gjort meget for at polere gangkulturen, bl.a. ved hjælp af balanceaksler. BMW vil selvfølgelig nødig skuffe kernekunderne, der husker og hylder BMWs silkebløde rækkeseksere.
Konkurrent til Mercedes B-klasse
Formen er også radikalt anderledes for en BMW: Active Tourer er en kompakt, højloftet og 435 cm lang MPV-type i stil og størrelse med Mercedes B-klasse.
Normalt sidder man lavt og tæt ved asfalten i køremaskinerne fra Bayeren, i Active Tourer bryster BMW sig af udsigten og rumoplevelsen fra de ophøjede sæder.
Active Tourer er også forvarsel om, at BMW pusler med planer om en såkaldt stikkontakt-hybrid: Altså en hybrid, der både kører på benzin og el, men samtidig kan lade batterierne op i en stikkontakt og køre over 30 kilometer på strøm alene. Når Active Tourer forvandles til en model, der går i serieproduktion, vil vi dog først se den i versioner med tre- og fire-cylindrede benzinmotorer samt diverse dieselmaskiner.